Planet Terror review

Planet Terror posterPlanet Terror****

Regie: Roberto Rodriguez (Sin City*****)

Met: Freddy Rodriguez, Rose McGowan, Mary Shelton, Michael Biehn, Naveen Andrews, Bruce Willis, Quentin Tarantino, …

Speelduur: 90′

Ga kijken als je houdt van de betere exploitation en beschikt over een sterke maag en een goed ontwikkeld gevoel voor gitzwarte humor.

Vergelijk prijzen van Planet Terror online op Kelkoo!

Het verhaal: Nadat een experimenteel biologisch wapen in de verkeerde handen terecht komt, is de apocalyps niet meer ver af. De mensheid verandert in langszaamaan in een zombie-ras. Het lot van wereld ligt nu in de handen van een handvol overlevenden onder leiding van een sexy stripper en een vervaarlijke outlaw.

Rose McGowan en Freddy Rodriguez in Planet Terror

Ons verdict: De vaste bezoekers van MoviePulp kennen het verhaal onderhand wel, maar ik zal voor alle duidelijkheid het gehele Grindhouse-débacle nog eens kort samenvatten. In 2006 vatten Quentin Tarantino en Roberto Rodriguez het plan op om een ode te brengen aan de exploitation-cinema van de jaren ’70. Afgelopen voorjaar laten ze Grindhouse los op het Amerikaanse publiek. De ouderwetse Double Bill, bestaande uit Death Proof, Planet Terror en een reeks hilarische fake trailers, flopt genadeloos aan de US box office. De producenten beslissen om de twee films apart te releasen in de rest van de wereld. In juni konden we al gaan kijken naar Tarantino’s Death Proof***, een halfgeslaagde mash-up van een chickflick en een chase-movie. Deze week is Rodriguez’ Planet Terror te zien in de Belgische bioscoopzalen.

Freddy Rodriguez, Rose McGowan, Naveen Andrews en Mary Shelton in Planet Terror van Roberto Rodriguez

Planet Terror, wellicht de beste zombiefilm sinds George A. Romero’s Dawn Of The Dead*****, is op alle gebieden superieur aan Tarantino’s gedeelte van ‘Grindhouse’. Wie, net als wij, houdt van bijtende humor, geflipte actiescènes, hardcore dialogen, bloedmooie babes en subliem in beeld gebrachte gore moet zich absoluut naar de cinema reppen voor dit sterk staaltje exploitationcinema. Het aantal what the f***-momenten is bijna niet te tellen. Je moet het zien om te geloven. Het puur, ongerept cinematografisch plezier spat, net als de vele liters bloed, 90 minuten lang van het scherm af. Freddy Rodriguez ontpopt zich, ondanks zijn kleine gestalte, als een ware old school actieheld die zo naast pakweg Snake Plissken mag gaan staan. Rose McGowan oogt zo cool en sexy met het haar machine gun-beenprothese dat je de absurditeit van heel de situatie compleet vergeet. Daarenboven geven Bruce Willis en Quentin Tarantino twee van de strafste cameoprestaties ooit weg in hun memorabele kleine rollen. Je merkt het, Planet Terror is must-see kijkvoer voor iedere liefhebber van geslaagde (B-) pulpcinema.

Bekijk alvast de trailer: