Scarface Blu-Ray review

Regie: Brian De Palma (Carlito’s Way)

Scenario: Oliver Stone (Platoon)

Met: Al Pacino, Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Steven Bauer, Robert Loggia, F. Murray Abraham

Speelduur: 170′

Na Apocalypse Now is dit dé Blu-Ray release van het jaar. Een gangsterklassieker die in geen enkele zichzelf respecterende filmcollectie mag ontbreken. Nu te koop!

Het verhaal: Tony Montana is een Cubaanse vluchteling die zich opwerkt tot de absolute top van de onderwereld in het Miami van de jaren ’80 … .

Ons verdict: Het gezegende jaar des heren 1983 bracht niet alleen uw dienaar voort, maar ook deze absolute gangsterklassieker die samen met The Godfather-films en Goodfellas het podium deelt als de allerbesten in het genre. Bij de release destijds werd ie echter uitgespuwd door de meeste ‘gerespecteerde’ filmcritici omwille van de zogenaamde verheerlijking van geweld en criminaliteit. Scarface werd dan ook volledig over het hoofd gezien bij de Oscars. De nominaties dat jaar gingen naar de tearjerker Terms of Endearment, The Right Stuff, en een aantal prenten die nu bijna niemand meer kent. Maar alhoewel hij het lang niet slecht deed aan de internationale box-office (65 miljoen $ was een succes begin jaren ’80, red.), kwam het eerherstel pas met de VHS release (voor de jongste lezertjes, VHS is zo’n plastic ding met een tape erin die je moet terugspoelen na het bekijken, red.). Scarface werd een cultfilm van formaat, wiens status met de jaren groeide. Toen gangster-rap populair werd begin jaren ’90 en de helden van dat muziekgenre begonnen te dwepen met Tony Montana, kreeg de film er zelfs een hele generatie nieuwe fans bij (waaronder mezelf, red.). Ook de DVD release eind jaren ’90 bevestigden de status als bonafide misdaadklassieker.

Anno 2011 krijgt Scarface alweer een nieuwe leven dankzij een digitaal gerestaureerde HD release op Blu-Ray. Het moet gezegd worden, ze hebben hun werk ervan gemaakt. Nooit eerder spatten die typische pastel-tinten -die de ’80s zouden domineren- heviger van het scherm. Nooit eerder oogden de gevolgen van het hondsbrutale geweld bloedroder. Nooit eerder klonken de vintage dialogen, quotes (“Say Hello To My Little Friend”, red.) en de heerlijk foute disco-soundtrack beter. En bovenal, nooit eerder kwamen de fabelachtige acteerprestaties, met Al Pacino in grootse vorm op kop, sterker naar voren. Scarface is niet zomaar een film, het is een waar fenomeen dat je moet ondergaan om er bijna drie uur later murw geslagen van te bekomen.

Ook qua extra’s is dit een rijkelijk beladen release. Toegegeven, de eigenlijke -fantastische- making of en sommige andere featurettes stonden al op de special edition DVD, maar je krijgt ook wat nieuws voor je geld. Bijvoorbeeld een docu over de impact van Scarface op de populaire cultuur, een geweldige picture-in-picture commentaartrack, en een grappige gimmick die bij het kijken het aantal ‘fucks’ telt. Tot slot krijg je ook nog de originele Scarface film van Howard Hawks (uit 1932) erbij waaruit De Palma en Stone dit meesterwerk distilleerden. Kopen die handel!

Bekijk alvast de Blu-Ray trailer van Scarface.