Allez, here we go again… Steeds diezelfde discussie in arm Vlaanderen. Telecom-operator Telenet gaat als eerst het niet mogelijk maken om reclame niet door te spoelen. Triomfantelijk brachten alle media-outlets dit nieuws deze ochtend, maar wij zien dit vooral anders. De lokale media-industrie wil het maar niet begrijpen. Mensen zijn het nl. beu om TV-reclame voorgeschoteld te krijgen voor jullie lage kwaliteit aan producties à la Big Brother, Blind Getrouwd, de zoveelste editie van The Voice of realityshows zoals De Planckaerts, Verhulstjes of wie dan ook. Er is een nieuwe standaard en het noemt streaming, een manier waardoor je kan kijken naar wat en wanneer je maar wil aan een vaste maandelijkse prijs. En de internationale druk gaat met dit soort initiatieven alleen maar toenemen! Streaming is hier om de bioscoopsector grondig door elkaar te schudden na de COVID-19 crisis, maar het heeft al een tijdje de televisiesector in een houtgreep die zich kost wat kost moet leren heruitvinden in plaats van ouwe koeien door de sloot te halen.
Ons advies bij de MoviePulp.be-redactie? Geef consumenten een keuze:
- Reclame zonder doorspoelen tout cours voor gratis kwaliteitvolle televisie (desnoods gesubsidieerd door de overheid à la Canvas)
- Fictie & docu zonder reclame tegen een maandelijks bedrag à la Streamz
- Je kan zelfs een hybride model met reclame en een lagere prijs per maand zoals Hulu het onder meer doet in de Verenigde Staten
Hoofddoel moet zijn om Vlaanse content (TV-programma’s, documentaires, fictie) opnieuw op de kaart te brengen met kwaliteitvolle producties en dat tegen een aanvaardbare prijs voor iedereen. Desnoods aangepast aan de welvaartstatus van het gezin.
Vergeet ook niet dat streaming (2-3 streamingdiensten gemiddeld per gezin) op zich de enige manier is om piraterij tegen te gaan online. Het gaat daarbij hand in hand met televisieproducties of fictie. Dat moeten ze bij Warner Bros nog leren… Hou ook de grote blockbusters & franchises exclusief voor de bioscoop, maar ondersteun ze met kwaliteitsvolle fictieprogramma’s. Dat moeten ze bij Disney nog een beetje leren…