Star Wars Andor recensie op Disney Plus BelgiëAndor ***

Bedenker: Tony Gilroy (State of PlayBourne UltimatumMichael Clayton)

Met Diego Luna, Stellan Skarsgard, Adria Arjona, Genevieve O’Reilly, Alex Lawther, Forest Whitaker, Noof Ousellam,…

Speeltijd: 12 afleveringen / 30-40 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van War of the Worlds & Rogue One, I guess?

Het verhaal: De avonturen van Cassian Andor bij de Star Wars-rebellen voor de gebeurtenissen van Rogue One

Stellan Skarsgard in Andor Star Wars recensie op Disney Plus België

Ons verdict: MoviePulpers, als je menig Star Wars-fan vraagt welke film zijn favoriet is van de zogenaamde sequels uit het Star Wars-universum, dan valt de naam Rogue One vrijwel snel bij heel wat mensen. Regisseur Gareth Edwards mocht zijn ding doen van Disney en de vruchten wierpen zich af. Schrijver Tony Gilroy kreeg van Disney de kans om een nieuwe serie te maken rond het fan-favoriete personage Cassian Andor gespeeld door Diego Luna en 5 jaar later is het zo ver.

Diego Luna in Andor Star Wars recensie op Disney Plus België

Op papier staat alles goed wat betreft Andor om een meer volwassenversie te maken waar de originele Star Wars-fans zo naar snakken na de speelgoed-sequels sinds Disney aan boord is gekomen. Met State of PlayBourne Ultimatum  & Michael Clayton weet Gilroy wat te doen achter de camera met de volwassenen eindelijk te geven wat ze willen, maar tevergeefs. Gilroy is geen Gareth Edwards en dat zie je vooral in de editing die volledig de mist in gaat. Het format van 30 minuten per aflevering mag dan misschien bingen toegankelijker maken, het werkt niet met Andor en geeft je als kijker al meteen een naar gevoel. Het wordt iets beter als je de 3 pilot-afleveringen na elkaar kijkt, maar dan is de schade al gebeurd. Bovendien kent Andor initieel een zwakke antagonist in Noof Ousellam en brengen oude rotten zoals Stellan Skardgard & Genevieve O’Reilly weinig soelaas. Als Darth Vader dan opnieuw de show moet stelen in de latere afleveringen, dan begint het stilletjes aan wat afgezaagd te worden, nee? Het is dan vooral genieten van Diego Luna & Adria Arjona die gewoon niet goed in de picture komen, hoewel je hier en daar wel een aardig beeld krijgt voorgeschoteld die je spijtig genoeg al zag in de vele trailers. Tot slot zijn er helemaal geen Rated R-beelden te bespeuren. Wat is er dan zo volwassen aan Andor?

Kortom, Andor is het slechtste wat ik ooit zag uit het Star Wars-universum. Het is duidelijk dat de uitmelkerij van Disney aan zijn einde is gekomen en te denken dat er nog een 2de seizoen gepland is. Voor diegenen die ons niet geloven, te volgen op Disney Plus België via deze link.

Diego Luna on New Star Wars Series Andor, Being at the D23 Expo & His Son Leaking Spoilers