Submergence recensie op Telenet Play More

Submergence recensie op Telenet Play MoreSubmergence **

Regie: Wim Wenders (Buena Vista Social Club, The Salt of the Earth)

Met James McAvoy, Alicia Vikander, Alexander Sibbig, Reda Kateb, Alex Hafner, Mohamed Hakeemshady,…

Speeltijd: 112′

Ga kijken als je hield van Mary Magdalene, Kursk, Atonement & The Light Between Oceans.

Het verhaal: In een kamer zonder ramen aan de oostkust van Afrika, wordt een Schot, James More, gevangen gehouden door jihadistische strijders. Duizenden kilometers verderop in de Groenlandse Zee bereidt Danielle Flinders zich voor om te duiken in een duikboot naar de oceaanbodem. In hun beperkingen worden ze teruggetrokken naar de kerst van het vorige jaar, waar een toevallige ontmoeting op een strand in Frankrijk leidde tot een intense & duurzame romantiek.

Ons verdict: Duitse documentairemaker & regisseur Wim Wenders werd in 2015 nogmaals bekroond voor zijn harde werk met een Oscar-nominatie (zijn 3de tot op heden). De man uit Dusseldorf kan voor onze Oostburen het best bestempeld worden als de cineast die de maatschappelijke geest van het naoorlogse Duitsland probeerde vorm te geven in een wereld gedomineerd door het kapitalisme van de Amerikanen en de finale capitulatie van het land dat meermaals een wereldoorlog begon. Submergence moest Wenders’ stap naar Hollywood zijn, gelijkaardig als Deense regisseurs zoals Thomas Vinterberg & Lars von Trier, want voor de eerste keer werkt de man samen met 2 grote internationale namen met Europese roots, nl. James McAvoy & Alicia Vikander.

Zijn film strandt weliswaar in het zand zonder release date in Belgische bioscopen en verder is er ook zeer weinig te horen over zijn Amerikaans debuut. De film is nu te zien in de bibliotheek van Telenet Play More en we zijn ergens blij dat we deze film gemist hebben op DVD & Blu-Ray. Submergence heeft misschien een hele duidelijke symboliek met de hoofdcast die bijna letterlijk ondergedompeld wordt in hun eigen avonturen, maar de film naar een verhaal van de Brit J.M. Ledgard is zeer langdradig en weet met momenten niet waar het heen wil hoewel de maatschappijkritiek die enigszins probeert onder ogen te brengen waarom er zoiets bestaat als terrorisme & moslim-fundamentalisme gegrond is. Het is vooral de editing en de opvolging van scènes die slecht in elkaar hangen en ervoor zorgen dat Submergence nooit de kans krijgen om te groeien in zijn verhaal hoewel we toch enkele fraaie filmlocaties te zien krijgen in Normandië, Toledo te Spanje & Faeröer eilanden. Het einde laat onze geesten gelukkig driften, wat enigszins een goede evolutie is, maar met een James McAvoy & Alicia Vikander die hun rollen vanuit Atonement & The Light Between Oceans herhalen, kan je deze Submergence weinig memorabel noemen. Laat staan dat Wenders met Submergence de finesse vindt tegenover pakweg een Vinterberg of Joe Wright.

Kortom, Submergence heeft misschien mooie namen op papier, als je het dit weekend even opzij laat, zal je niet boos zijn op ons. Verwaarloosbaar, spijtig genoeg. Hopelijk vindt Wenders terug zijn weg.

Submergence recensie
21star1stargraygraygray