Vlaamse Dora en de Verloren Stad van Goud recensie op Telenet Play More

Vlaamse Dora en de Verloren Stad van Goud recensie op Telenet Play MoreDora en de Verloren Stad van Goud ** 1/2

Regie: James Bobin (The Muppets, Alice Through the Looking Glass)

Met Isabela Moner, Eva Longoria, Michael Peña, Eugenio Derbez, Temuera Morrison, Madeleine Madden, Jeffrey Wahlberg, Nicholas Coombe en de stemmen van Benicio Del Toro & Danny Trejo

Speeltijd: 102′

Ga kijken als je hield van Sonic the Hedgehog & Pokemon Detective Pikachu.

Het verhaal: Dora heeft samen met haar ouders het grootste deel van haar leven de wildernis verkend. Haar meest uitdagende avontuur staat haar echter nog op te wachten: de middelbare school.

Ons verdict: Tienersterretje Isabela Moner die de start van haar Hollywood-carrière niet gemist heeft met titels zoals Transformers 5, Instant Family & Soldado werd rond de zomer van 2018 omgetoverd tot de levensechte Dora the Explorer voor Paramount. Hoera, wat een casting die haar klaar stoomt voor het grote werk in Hollywood! Naast namen zoals Eva Longoria, Michael Peña, Eugenio Derbez en zelfs de Amerikaanse stemmen van Benicio Del Toro als Zwieber de Vos & Danny Trejo als Boots de Aap is de selectie van castleden meer dan geslaagd. Het Amerikaans studio maakte echter 1 cruciale fout: Het selecteren van James Bobin als regisseur.

De cast van Dora and the Lost City of Gold

Want James Bobin reed dik tegen de muur met zijn mislukte poging van een vervolg op Alice Wonderland Alice Through the Looking Glass en ook deze keer zet hij de puzzelstukjes niet in de juiste volgorde. OK, de unieke personages, de special effects van de figuren & landschappen van de originele Dora-tekenfilms worden enigszins goed geïntegreerd in het verhaal en de tekenfilmbeelden in Dora and the Lost City of Gold zijn een goed bedoeld eerbetoon aan Go, Diego, Go! & Dora the Explorer. Maar het meest essentiële element van de kindershow werd gemist, nl. het feit dat Dora door Nickelodeon (naast uiteraard Latino’s aan te spreken) ook diende om Amerikanen een notie van Spaans aan te leren en dat is nergens in de film terug te vinden. In de plaats wordt er handig gelachen met de point-and-click adventure-stijl van het personage op het grote scherm, zonder dat de algemene humor in de film samen met de acteerprestatie van Eugenio Derbez op een hoger niveau komen dan de doorsnee skatologische opmerkingen van een 5-jarige. Shame. Tot slot zijn we blij dat er een Nederlandstalige versie is voor kinderen op Telenet Play More, maar moet dit nou steeds in het Hollands?

Kortom, de jonge Dora-fans onder ons zullen geëntertaind worden door deze Vlaamse versie van de Dora en de Verloren Stad van Goud dankzij de gedaante van Isabela Moner & publiekslieveling Boots. Vanaf nu op Telenet Play More.