BIFFF 2010: A Serbian Film review

A Serbian Film****

Regie: Srdjan Spasojevic

Met: Sergej Trifunovic, Srdjan Todorovic, Katarina Zutic, Ana Sakic

Speelduur: 104′

Dit is extreme cinema waar nog jaren over zal gesproken worden. Met stip de zwaarste, goorste, donkerste en meest grensoverschrijdende horrorfilm aller tijden!

Het verhaal: Milos (Srdjan Todorovic) is een ex-pornoster die gelukkig is samen met zijn knappe vrouw en een schat van een zoontje. Toch denkt hij soms nog wel eens terug aan zijn gloriedagen als dé pornoster bij uitstek. Niet voor de vele knappe vrouwen die voor zijn voeten neervielen, maar vooral omdat hij zijn vrouw en zoon veel meer kon geven! Het gezin van Milos heeft het namelijk niet breed en het is soms behoorlijk schrapen om rond te komen. Het is dan ook even twijfelen wanneer Milos plots een aanbod krijgt om tegen een erg hoog bedrag nog één keer mee te doen in een volgens de regisseur erg bijzonder en kunstzinnige pornofilm. Hiermee zouden al hun zorgen in één klap van de baan zijn! Er is echter één voorwaarde: Milos mag niet weten waarover de bewuste film gaat…

Ons verdict: We dachten dat we alles gezien hadden op het gebied van horror en geweld, maar toch kon niets ons voorbereiden op A Serbian Film. Dit stukje extreem gebalde cinema verlegt de grenzen van het toelaatbare zo ver (vergeet zaken als À l’intérieur en Martyrs), dat deze letterlijk niet meer op een legale manier kunnen overschreden worden. En bizar genoeg is de film nergens gratuit of extreem geweld zonder een reden. Integendeel! Regisseur Srdjan Spasojevic houdt ‘ons’ mensen weer maar eens een spiegel voor hoe ‘naar de kloten’ we wel niet zijn. De seksueel expliciete scènes en het extreem harde geweld komen in een sneltempo aan en hier en daar dreigt Sapsojevic zelfs even echt te ver te gaan. Vreemd genoeg is dat net wat deze film zo sterk of relevant maakt. Want hoe beestachtig, pervers en barbaars (kinderen zijn niet veilig overigens!) het geweld en de seks ook is, je kijkt niet weg! En er stond ook niemand in de zaal recht. Het was zelfs vaak bijzonder stil! Het contrast met de manier waarop alles is gebracht maakt het vaak allemaal nog net iets moeilijker te slikken. Want hoe je het ook draait of keert A Serbian Film ziet er geweldig uit. De film heeft feilloze montage, uitstekend camerawerk en daarbovenop is het acteerwerk ijzersterk.

Vooral Srdjan Todorovic is prijswaardig in de hoofdrol en het zou ons niet verwonderen als we deze even later in internationale of zelfs Amerikaanse films zien opduiken. Ook opmerkelijk is het effect van de verschrikkelijke oorlogen in Joegoslavië dat letterlijk in elke scène voelbaar is. De onvermijdelijke tegenstanders horen we al aankomen dat dit het tonen van dit extreme geweld, het over-the-top cynisme en de expliciete seks toch niet kan goedpraten en we stelden ons deze vraag soms ook wel af. Misschien is het net wat de regisseur en de producenten met A Serbian Film willen zeggen? Het is in elk geval een feit dat deze nihilistische mix van (bijna letterlijk!) maagomkerende seks, wraak en geweld ons van begin tot einde letterlijk tot het puntje van onze stoel heeft gehouden en dat is tegenwoordig bijzonder weinig films gegeven. Ook verdient regisseur Srdjan Spasojevic respect om zijn donkere visie zonder enige compromis tot het einde door te trekken. Niet iedereen zal even wild zijn van A Serbian Film en à la Irréversible of Salo zal de productie evenveel voor- als tegenstanders hebben. Hoe dan ook zal de prent niemand koud laten en is wat ons betreft met stip één van de strafste films op deze 28ste editie van het Brusselse International Festival of the Fantastic Film geweest tot nu toe. Een absolute must voor de diehard horrorliefhebbers met een erg sterke maag (dit is dit keer geen loze waarschuwing!).

Bekijk hier de al behoorlijk expliciete originele bioscooptrailer… als u durft tenminste!

Check out www.bifff.net for more info!

One thought on “BIFFF 2010: A Serbian Film review”