Frits en Franky review

Regie: Mark Punt (Matroesjka’s)

Met: Peter Van Den Begin, Sven De Ridder, Reinhilde Decleir, Axel Daeseleire, Eva Laurenssen, Georgina Verbaan, Manou Kersting, Jack Wouterse, Peter Paul Muller

Speelduur: 100′

Ga kijken als je houdt van voorganger Frits en Freddy, en volkse humor (met een randje) in het algemeen.

Het verhaal: Het leven van twee werkloze losers (Frits & Freddy) wordt danig overhoop gehaald wanneer ze in het bezit komen van de waardevolle buit van een stel Nederlandse gangsters … .

Sven De Ridder en Peter Van Den Begin in Frits en Franky

Ons verdict: Enkele jaren geleden waagden de ‘original bad boys van de Vlaamse cinema’, Mark Punt en Guy Goossens (de makers van onder meer het internationaal gelauwerde Matroesjka’s, red.), een groot risico door zonder enige overheidssteun Frits en Freddy los te laten op het bioscooppubliek. De film moest 350 000 bezoekers lokken om nog maar uit de kosten te geraken, maar slaagde daar wonderwel in, en was ook een stevig succes op DVD/Blu-Ray. Ook deze opvolger Frits & Franky werd volledig uit eigen zak gefinancierd, en verdient daarom alleen al uw aandacht. De gelijkenissen met de voorganger zijn overigens treffend. Opnieuw is het verhaaltje flinterdun, en staat of valt de film met de perfect op elkaar ingespeelde acteurs, en de kenmerkende sappige dialogen van Punt / Goossens. Sven De Ridder (na jaren onterecht misprijzen door de cultuurbobo’s zit de Echt Antwaaarpse theateracteur zowat in alles tegenwoordig van Deadline 14/10 tot het magistrale Met Man en Macht, red.) is een waardige vervanger van Tom Van Dyck en weet zelfs ontroering te brengen in sommige scènes. Ook de rest van knappe Vlaamse cast zit er boenk op, net als Eva Laurenssen die een uiterst schattige Nederlandse callgirl neerzet, waar je ook als kijker verliefd op wordt. Van de overige Hollanders onthouden wij enkel Manou Kersting (‘Den Danny’ uit Matroesjka’s red.) die overeind blijft. Georgina Verbaan en de andere twee oetlullen zetten overacterend het soort kaaskop neer waar je tijdens pakweg een dagje Antwerpen in wijde boog omheen loopt. Toegegeven, de echt hilarische momenten zijn schaarser dan bij Frits en Freddy, en op enkele zeldzame momenten lijkt de film stil te vallen. Waar de voorganger nog enigszins zweemde naar de Coens en Guy Ritchie, krijgt het Gaston en Leo gehalte hier meer de bovenhand. Maar wie daarmee om kan, en volkse humor kan smaken, zal zich dik anderhalf uur te pletter amuseren. En meer pretendeert Frits & Franky ook niet te doen!

3 gedachten op “Frits en Franky review”

1. Frits & Franky

Echt een flop in vergelijking met Frits en Freddy.