Wat te verwachten was, is dat ook het BIFFF, het Brussels International Fantastic Film Festival dat al jaren een traditie is voor de liefhebbers van pulp, geschrapt wordt wegens de hele lockdown-crisis. Dit werd zonet officieel bekend gemaakt door de organisatie. Het filmfestival wordt jaarlijks georganiseerd op het einde van maart of april, maar de organisatoren zagen het niet zitten om deze naar een later tijdstip te verplaatsen.
Enkele jaren geleden schudde de uit Frankrijk afkomstige regisseurs Alexandre Bustillo en Julien Maury het horrorwereldje danig door elkaar met hun ijzersterke debuut A l’interieur (2007), een ijzingwekkende en extreem goor werkstukje dat overigens onmiddellijk deuren liet open gaan in Hollywood. De heren werden echter erg beknot in hun bloederige creativiteit dus hun Amerikaanse avontuur liep voorlopig nog op niets uit. Zodoende keerde Bustillo en Maury terug naar Frankrijk om eerst Livide (2011) te maken en nu dus hun nieuwste borreling Aux Yeux des Vivants. Op 10 april 2014 mochten de talentvolle Franse cineasten de film komen inleiden op het 32ste Brussels International Fantastic Film Festival, dat voor de tweede keer gehouden werd in het prachtige Paleis van Schone Kunsten. Naar aanleiding van deze screening mocht ondergetekende Bustillo en Maury aan de tand voelen over hun nog korte, doch spraakmakende carrière.
De organisatie van het 29se Brussels International Festival of the Fantastic Film wist dit jaar nog eens een grote vis te strikken als eregast. Niemand minder dan Renny Harlin maakt vanaf nu ook deel uit van de rijke BIFFF-geschiedenis! Op het eerste zicht is de Finse regisseur – die vooral naam en faam maakte met succesrijke actieknallers als Die Hard 2, Cliffhanger, The Long Kiss Goodnight en Deep Blue Sea – misschien een vreemde keuze om te laten rond dwalen in de Brusselse donkere krochten van horror, thriller en science-fiction. Toch vergeten velen dan dat Renny Harlin zijn carrière is begonnen met horrorfilms als Prison, Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master en de laatste jaren vooral volbloed genrefilms aflevert à la The Covenant, Mindhunters en The Exorcist: The Beginning. Ondergetekende legde de man op de rooster over zijn succesvolle Hollywood-carrière, maar uiteraard ook over diverse controverses en de toekomst. Een verbluffend open gesprek volgde…
Een interview waar ik persoonlijk erg naar uitkeek was het gesprek met jurylid Dee Wallace, een Amerikaanse actrice die zich vooral tijdens de jaren zeventig en tachtig in de kijker werkte met genreklassiekers zoals The Hills Have Eyes, 10, The Howling, Cujo en Critters. In 1982 werd ze in één klap wereldberoemd met Steven Spielberg’s E.T.: The Extra-Terrestrial en ook de laatste jaren scoorde ze met interessante rollen in topproducties als The Frighteners, Halloween en The House of the Devil. Het interview viel bijna in het water, doordat de hele press-junket enorm lang was uitgelopen. Maar de über-sympathieke Wallace stelde haar geplande etentje speciaal nog even uit om me nog vlug even te woord te staan. Het werd een vrolijk, maar vooral erg oprecht gesprek!
Na het leuke gesprek met regisseur Tommy Wirkola, was niemand minder dan de Japanse filmmaker Takashi Shimizu aan de beurt om door ondergetekende op de rooster gelegd te worden. De man verwierf uiteraard internationale naam en faam met de verschillende The Grudge-films, maar maakte ook nog genretoppers als Tomie: Re-birth, Marebito, Reincarnation en The Shock Labyrinth 3D. Het was één van die interviews waar de tijd werkelijk vloog en ik niet eens al de vragen kon stellen. Het werd hoe dan ook een erg boeiend gesprek over zijn uitgebreide carrière, culturele verschillen en uiteraard de 28ste editie van het Brussels International Festival of the Fantastic Film.