Lockout***
Regie: James Mather & Stephen St. Leger
Met: Guy Pearce, Maggie Grace, Peter Stormare, Vincent Regan, Lennie James, Joseph Gilgun, Jacky Ido
Speelduur: 96′
Enorm onnozel B-vertier van de producers van The Transporter en Taken, dat met veel zwier door een geweldige Guy Pearce gedragen wordt.
Het verhaal: Het jaar is 2079. MS One is een experimentele gevangenis in de ruimte waar ‘s werelds meest gevaarlijke criminelen in een kunstmatige slaap gehouden worden. Emilie (Maggie Grace), de dochter van de president van de Verenigde Staten, reist naar het ruimtetuig op humanitaire missie. Wanneer een gewelddadige opstand uitbreekt, worden Emilie en het team van MS One gegijzeld door de gevangenen. De president stuurt agent Snow (Guy Pearce) de ruimte in om zijn dochter te redden…
Ons verdict: Als er één man is die de vaak zinloze, doch o zo entertainende jaren negentig actieknallers in leven probeert te houden is het wel Luc Besson. De Franse cineast, vooral bekend van Nikita, Léon en The Fifth Element, liet als producer immers op amper twaalf jaar tijd meer dan honderd films op de wereld los. De overgrote meerderheid hiervan waren gladde actieproducties à la Taxi, The Transporter, Kiss of the Dragon, Banlieue 13, Unleashed, From Paris with Love en Taken, om er maar enkele te noemen. Hoewel weinigen hiervan gezien kunnen worden als allround filmklassiekers, is het een feit dat ondergetekende keer op keer geniet van de uitermate spectaculaire actie, heerlijke over-the-top dialogen en vaak geweldig onnozele scenario’s. De nieuwste dat van de band rolt is Lockout, het speelfilmdebuut van zowel James Mather, als Stephen St. Leger. Het verhaal is zoals gewoonlijk ontsproten aan het brein van Besson zelf, en werd uitgewerkt door Mather en St. Leger. Erg origineel is het allemaal niet en het is zelfs bijna verbazingwekkend dat er nergens een vermelding in de credits staat van John Carpenter en zijn klassiek geworden Escape From New York. Het is zoals vanouds echter de visuele flair van een resem jonge wolven achter de camera en de prima casting dat alles laat werken zoals een Zwitsers uurwerk. De twee regisseurs toveren ondanks het bescheiden budget een aantal behoorlijk indrukwekkende actietaferelen uit hun hoge hoed, die zelfs niet onderuit gehaald worden door op bepaalde momenten wel erg zwakke CGI. Dit is eveneens de verdienste van de zwierige vertolking van Guy Pearce (L.A. Confidential, Memento). Net als Liam Neeson in Taken, blijkt de Australische acteur een kei te zijn als actieheld. Pearce geniet zichtbaar van de rol, en dan vooral van het spervuur van de (hit or miss) oneliners. Lockout haalt niet het niveau van eerdere Besson-vehikels, maar deze recensent heeft er zich alleszins prima mee vermaakt. Actiefilms als dit worden door de grote studio’s immers veel te weinig gemaakt. Dus… sit back, relax and enjoy the ride… to space!
Bekijk hier alvast de bioscooptrailer:
Lockout ging in première op het 30ste Brussels International Festival of the Fantastic Film en komt via Belga Films in de reguliere bioscopen vanaf 18 april.
Eén reactie op “BIFFF 2012: Lockout review”