Alle posts over de film Box Office Belgie op MoviePulp and other fiction



  • Box Office België update (2018 week 17)

    Avengers Infinity War banner

    The Avengers: Infinity War kwam deze week binnen aan de Belgische box office en de concurrentie zal het geweten hebben. Het haalde alle internationale records, maar ook in België doet hij het bijzonder goed. Maar liefst 162.000 Belgen gingen kijken in het weekend kijken naar de film wat uiteindelijk resulteerde in 2.22 miljoen euro omzet in zijn eerste week. Dat betekent het beste openingsresultaat van het jaar 2018 voor Fifty Shades Freed, het beste openingsresultaat voor een stripboek-verfilming aller tijde & een top 5 plaats in de beste openingsresultaten aller tijde in België. Proficiat, Disney! Verder bleef de stand van zaken gelijkaardig: Taxi 5 was de opvolger met 984.413 euro, gevolgd door Rampage (776.141 euro,) & Pieter Konijn (2.01 miljoen euro). Game Night sprong wel opnieuw binnen de top 5 met inmiddels 520.622 euro. De top 10 wordt verder afgesloten met Ready Player One (1,48 miljoen euro), Sherlock Gnomes (332.519 euro), Red Sparrow (1,73 miljoen euro) & The Death of Stalin (114.580 euro).



  • Box Office België update (2018 week 15)

    Box Office België update (2018 week 15)

    De 2de week van de Paasvakantie werd gewonnen door niemand minder dan… Nee, niet Rampage! De 8-bit videospelverfilming met moneymaker Dwayne Johnson in de hoofdrol moest de duimen laten voor de Franse versie van Fast & Furious Taxi 5 die mits avant-premières maar liefst 539.252 euro opbracht in zijn eerste week. Dat is maar enkele 10.000den euro’s minder dan La Ch’tite Famille in zijn openingsweek. Straf! Rampage moet niet klagen, want het scoort met 374.184 euro boven gemiddeld voor een Dwayne Johnson-film en zet die andere gameverfilming van het jaar (Tomb Raider) een klein hakje. De top 5 wordt verder afgesloten met Pieter Konijn (1,66 miljoen euro), Ready Player One (1,23 miljoen euro) & nieuwkomer Sherlock Gnomes (174.337 euro). Een andere nieuwkomer Game Night haalde in week 14 de hoogste plek als nieuwkomer met 213.160 euro, een deftig resultaat dat ongetwijfeld beter zou zijn als het tegelijkertijd met Nederland zou zijn uitgekomen. Maar goed, Game Night vinden we deze week op plaats 6 voor La Ch’tite Famille (2,01 miljoen euro), Baba Yega (294.927 euro), Red Sparrow (1,55 miljoen euro) & Tomb Raider (1,11 miljoen euro). Guust Flater vinden we deze week al niet meer terug in de top 10, wat een verademing is na zijn sterk debuut van 142.453 euro. Black Panther tikt inmiddels af op 2,66 miljoen euro omzet na 9 weken, maar breekt daar voorlopig nog niet de top 3 van het jaar mee binnen die bestaat uit Fifty Shades Freed (3,63 miljoen euro), Jumanji: Welcome to the Jungle (3,61 miljoen euro) & Patser (2,95 miljoen euro). De meerwaardefilms van de voorbije weken wisten weer niet hun publiek te vinden: Lady Bird, Ghostland & Isle of Dogs scoorden ondermaats met respectievelijk 75.152 euro, 54.834 & 43.484 euro in hun openingsweek.

     



  • Box Office België update (2018 week 13)

    XXX

    Nee, iedereen, Ready Player One was niet de lievelingsfilm van de Belg tijdens de Paasvakantie! Spielberg’s nieuwste film wist een mooie 655.749 euro in zijn eerste week op te halen, maar dat was zonder Pieter Konijn gerekend. De nieuwste Britse animatiefilm debuteerde met een openingsweek van 752.832 euro, hoewel het veel te danken heeft aan de avant-premières die de film in de week na Tomb Raider lanceerde. Tomb Raider vinden we deze week terug op plaats 3 met een omzet van net onder het miljoen euro na 3 weken (900.280 euro om exact te zijn) en ook Red Sparrow doet het goed met 1,36 miljoen euro omzet na 5 weken. Black Panther sluit de top 5 van de week af met een jaaromzet van 2,57 miljoen euro, een mooi resultaat maar verre van het 3de beste resultaat ooit in de Verenigde Staten. De Baba Yega-film debuteerde in de eerste week van de Paasvakantie met een verrassende maar vooral onbegrijpbare 109.133 euro, terwijl Jumanji: Welcome to the Jungle & Fifty Shades Freed hun laatste weken kennen met respectievelijk 3,53 & 3.60 miljoen euro.  Pacific Rim Uprising was de ontgoocheling van de voorbije weken met een bijzonder magere openingsweek van 171.502 euro, maar Hostiles & Revenge kenden nog een slechtere start met 45.767 euro & (jawel, je leest het goed) 3.551 euro. Wat een slechte start voor het internationale debuut van Kevin Janssens.



  • Box Office België update (2018 week 11)

    Tomb Raider
    Na 2 weken aan de Box Office België moet La Famille Ch’tite de duimen laten voor nieuwkomer Tomb Raider. Alicia Vikander zorgt voor een Belgische box office resultaat van … 358.094 euro! Misschien niet zo’n indrukwekkend nummer vergeleken met het budget dat er in de productie ging, maar Alicia Vikander wint wel de strijd van beste Lara Croft tegenover Angelina Jolie die met haar 2 andere films een lager openingsresultaat kende. In het genre van films gebaseerd op een computerspel steekt Tomb Raider er ook bovenuit met één van de beste openingsweken aan de Box Office België (het dient enkel Assassin’s Creed voor te laten, maar dit had eerder met de periode te maken). La Ch’tite Famille haalde inmiddels 1,29 miljoen euro op na 3 weken en Red Sparrow blijft het betrekkelijk goed doen in België met een resultaat net onder het miljoen euro (904.914 euro om exact te zijn). Black Panther (2,04 miljoen euro na 5 weken ) is misschien een internationaal megasucces met resultaten die de beste films van Marvel tarten, maar in België verliest het ondanks zijn sterk openingsresultaat wel wat terrein tegenover een Iron Man 3, The Avengers of The Avengers: Age of Ultron. Nieuwkomer Tout le monde debout sluit de top 5 af met 125.806 euro, beter dan de nieuwkomers Hurricane Heist (69.971 euro), Strangers 2: Prey at Night (55.551 euro) & The Mercy (10.181 euro) die teleurstelde in week 10 van 2018. Andere resultaten van grote blockbusters in week 11 van 2018 zijn Fifty Shades Freed (3,44 miljoen euro), Jumanji: Welcome to the Jungle (3,37 miljoen euro), Maze Runner: The Death Cure (2,39 miljoen euro) & Patser (2,73 miljoen euro).



  • Belgische films doen het opnieuw minder goed in 2017

    2016 was geen goede jaar voor de Vlaamse film en 2017 ziet er niet veel beter uit volgens officiële bronnen (Cinedata, FCB en VFDB). De Belgische films doen het ook dit jaar minder goed met een daling van -10.5% naar 1.7 miljoen bezoekers ondanks de stijging in Belgische releases. Er werden nl. 45 Belgische releases geteld in 2017 tegenover 36 in 2017. Grootste Belgische films van het jaar 2017 zijn hoodfzakelijk Vlaams en waren FC De Kampioenen 3: Forever (309.692 bezoekers), Big Foot Junior (212.633 bezoekers), Het Tweede Gelaat (206.933 bezoekers), Le Fidèle (134.961 bezoekers) & Helden Boven Alles (107.972 bezoekers). Het algemene bioscoopbezoek ging erop vooruit met een licht stijging van +0.76% om neer te komen op zo’n 19,5 miljoen bezoekers in 2017. Deze cijfers heeft het grotendeels te danken aan de investeringen die bioscoopuitbaters (lees Kinepolis met IMAX & 4DX) maken in hun zalen. De Belg kocht een bioscoopticket aan een gemiddelde prijs van 8.23 euro en ging gemiddeld bijna 2 keer naar de bioscoop in 2017.

    Lees verder…



  • Box Office België update (2018 week 9)

    La Ch'tite Famille op nummer 1 aan de Belgische box office

    Na een succesvolle lancering aan de Belgische box office is het gedaan met Black Panther. 2 weken mocht de koning van Wakanda regeren aan de Box Office België, maar dat was buiten La Ch’tite Famille gerekend. De Franse film met Danny Boon haalde een mooie 591.990 euro op en dat was zelfs beter dan Red Sparrow met Jennifer Lawrence die samen met Matthias Schoenaerts 346.511 euro opbracht. La Famille Ch’tite doet het wel beduidend slechter dan zijn voorganger Bienvenue chez les Ch’tis die nog altijd één van de succesvolste films was aan de Box Office België. Black Panther heeft op plaats 3 inmiddels zo’n 1,61 miljoen euro opgehaald en wordt deze week opgevolgd door Fifty Shades Freed die 3,17 miljoen euro ophaalde na 5 weken. Jumanji 2: Welcome to the Jungle zit met 3,16 miljoen euro niet ver van Fifty Shades Freed in het jaaroverzicht van 2018. Ontgoocheling van de voorbije weken was I, Tonya die na 2 weken amper 76.983 euro opbracht en afgedroogd werd door Call me by your Name (170.263 euro) & Phantom Thread (116.056 euro). Maar dat was niets vergeleken met de resultaten van Winchester Mystery House (36.510 euro), The 15:17 to Paris (30.569 euro), Stronger (18.793 euro) & Radiance (4.240 euro) die het nog een stuk slechter deden.  Den of Thieves deed het daarentegen uitstekend met een openingsweek van boven de 100.000 euro (109.408 euro om exact te zijn).



  • Box Office België update (2018 week 7)

    Box Office België update (2018 week 7)

    Black Panther is een internationaal fenomeen: De nieuwste Marvel-film is goed op weg om de beste scorende Marvel-film aller tijde te worden (het heeft enkel de originele Avengers-film voor zich) en weet zelfs Star Wars VIII: The Last Jedi te verslaan in zijn eerste dagen met momenteel een trackrecord van 242 miljoen dollar wereldwijd. De Belg die in het verleden altijd iets anders was qua smaak lijkt de laatste jaren (sinds de opkomst van Netflix?) mee te gaan in globale trends en dat is met Black Panther niet anders. Met een mooie 826.558 euro haalt het een verrassend hoge score aan de Belgische box office, meteen de beste opening voor een standalone Marvel-film aller tijde aan de Box Office België. Ook in België moet het enkel The Avengers voorlaten, hoewel het zeker niet de sterkste opening kent in België voor een comic book verfilming (volledige lijst vind je hier terug). Het moet weliswaar Fifty Shades Freed voorlaten in het jaaroverzicht van beste openingsweken, maar wist laatst genoemde wel af te troeven in week 7 van 2018. Met 2,58 miljoen euro hoeft Fifty Shades Freed wel niet te klagen, want het lijkt het na 2 weken beter te doen als zijn voorganger Fifty Shades Darker. De nieuwe Jumanji-film blijft het nog steeds goed doen aan de Box Office België met 2,79 miljoen euro na 3 weken en een klets, gevolgd door Les Tuche 3 (2,03 miljoen euro) & Maze Runner: The Death Cure (1,88 miljoen euro). Patser (met 2,28 miljoen euro tot op heden) wordt deze week schaamtelijk ingehaald door Buurtpolitie: De Tunnel die na 2 weken zijn voorganger De Grote Geldroof lijkt voorbij te steken met 831.229 euro (het openingsresultaat van deze Vlaamse Film zijn we jullie nog verschuldigd, nl. 426.231 euro). Nieuwkomers Call me by your Name (76.672 euro), 12 Strong (62.835 euro) & Phantom Thread (58.219 euro) kregen ondanks hun kwaliteit in sommige gevallen geen wind in de zeilen deze week.



  • Box Office België update (2018 week 6)

    Fifty Shades Freed banner

    Alle ogen zijn deze week gericht op de nieuwkomer van formaat: Fifty Shades Freed. De laatste film van een franchise is immers steeds een klepper en dat is ook deze keer niet anders. 1,48 miljoen euro haalde het op aan de Box Office België en een vergelijkbaar resultaat wordt verwacht deze week tijdens Valentijn en de krokusvakantie. Vergeleken met zijn voorgangers presteert hij op een gelijkardig niveau hoewel Fifty Shades of Grey nog steeds de recordhouder blijft van alle Vijftig Tinten-films. Les Tuche 3 blijft het goed doen met 1,34 miljoen euro en ook Patser blijft op dreef met inmiddels 1,8 miljoen omzet. Het moest de voorbije week wel Jumanji: Welcome to the Jungle voorlaten. Maze Runner: The Death Cure sluit met 1,23 miljoen euro de top 5 af, gevolgd door The Post (500.642 euro) & The Shape of Water (263.591 euro). FC De Kampioenen 3: Forever lijkt zijn laatste week als top 10-film te verkennen met een jaarresultaat van 4,42 miljoen euro, terwijl Star Wars VIII: The Last Jedi zijn laatste weken ingaat aan de Belgische box office met een topresultaat van 6,77 miljoen euro. Early Man haalde een magere 66.997 euro, maar niet zo mager als The Disaster Artist die amper 11.527 euro ophaalde in zijn openingsweek.



  • Box Office België update (2018 week 5)

    Jumanji: Welcome to the Jungle banner

    Jumanji 2: Welcome to the Jungle is een internationaal box office succes voor Dwayne Johnson en de voorbije maand werd er in België vanwege de latere release date tegenover Nederland gespeeld met avant-premières. Deze avant-premières leidde tot een opbrengst van 1,08 miljoen euro en uiteindelijk tot een gecumuleerd weekresultaat van 1,59 miljoen euro in zijn eerste officiële week. Een voltreffer voor een film waarin Sony Pictures België twijfels had. Eerste opvolger was de Franse film Les Tuche 3 (854.013 euro) met daarna Maze Runner: The Death Cure (798.388 euro). Nieuwkomer The Shape of Water haalde een middelmatige 146.586 euro op en valt net buiten de top 5 na The Post (373.821 euro na 2 weken). Patser tikt na 2 weken af op 1,37 miljoen euro, terwijl Star Wars VIII: The Last Jedi met 6,73 miljoen euro buiten de top 10 valt. Van de animatiefilms lijkt Coco (3,52 miljoen euro) aan het langste eind te trekken na Ferdinand (1,62 miljoen euro) & Paddington 2 (2,68 miljoen euro). Ontgoocheling van de week was Woody Allen‘s Wonder Wheel die amper 30.237 euro opbracht aan de Box Office België.



  • Box Office België update (2018 week 4)

    Patser banner

    We rollen van de ene Vlaamse film naar de andere, want Patser opende de voorbije week met bijna 82.000 bezoekers in Belgische bioscopen en verslaat daarbij FC De Kampioenen 3: Forever & Star Wars VIII: The Last Jedi in week 4 van 2018. Hoeveel geld leverde Patser op? 679.185 euro! Dat is 54.7% meer dan zijn voorganger BLACK en komt neer op een vergelijkbaar resultaat als een Dossier K & Het Vonnis. Wat een Patser-bedrag!!! Een schitterend resultaat dat zijn rivaal van de week The Post omver bliest. The Post haalde ondanks het goede nieuws van The Golden Globes een gemiddelde 191.237 euro op voor een Steven Spielberg-productie. The Commuter met Liam Neeson volgde deze week die een lekkere 303.448 euro na 2 weken mooi op plaats 3. De top 5 wordt verder afgesloten door FC De Kampioenen 3: Forever (4,23 miljoen euro) & Three Billboards Outside Ebbing Missouri (488.332 euro). Star Wars VIII: The Last Jedi (6,64 miljoen euro) tuimelt naar de 8ste plaats deze week en moet Ferdinand (1,53 miljoen euro) & Wonder (1,35 miljoen euro) voorlaten. Coco (3,43 miljoen euro) & Darkest Hour (249.253 euro) sluiten de top 10 af. De vluchtelingenproblematiek van Human Flow (40.910 euro) door kunstenaar Ai Ai Wei wist weinig Belgen te bekoren, maar toch nog meer dan Normandie Nue die geen kat naar de bioscoop lokt met amper 10.340 euro in zijn openingsweek.



Web Statistics

Wij maken gebruik van cookies.