Little Women recensieLittle Women *****

Regie: Greta Gerwig (Lady Bird)

Met Saoirse Ronan, Emma Watson, Laura Dern, Meryl Streep, Bob Odenkirk, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Timothée Chalamet, Chris Cooper, Louis Garrel, Tracy Letts, James Norton,…

Speeltijd: 135′

Ga kijken als je hield van Big Little Lies & Colette.

Het verhaal: We zien het verhaal van de March zusters – 4 jonge vrouwen die vastbesloten zijn hun leven op hun eigen manier te leiden – zowel tijdloos als eigentijds.

Saoirse Ronan in Little Women recensie

One verdict: Zijn we bij MoviePulp.be met onze mannelijke slogans, verzen vol viriliteit & fetish voor testeron-gedreven actiefilms vrouwonvriendelijk? Hmm, soms, maar in se niet. We zijn op zoek naar vakmanschap & finesse in films & series en tot op heden hebben we dat nog niet gezien in zogenaamde vrouwenfilms zoals Dirty Dancing, Stepmom of Pretty Woman. Nota bene, films met actrices, die een vrouwelijk publiek aanspreken, maar vaak met een man aan het roer als regisseur.

Met Lady Bird toonde Greta Grewig, vrouw van Noah Baumbach, zich bekwaam met de camera en hoewel de achtergronden van Sacramento ons inspireerde, wist het verhaal ons niet zo te intrigeren om de commotie rond haar Oscar-kansen te verstaan. Het was eerder het werk van Lorene Scafaria met Hustlers, Laure de Clermont-Tonnerre met The Mustang & Coralie Fargeat met Revenge die ons aantrok. Maar wat Gerwig doet met Little Women is om alleen maar respect voor te hebben. De vrouw gaat met haar cameraperspectieven, cinematografie & vooral opbouw vakkundig te werk en zet een langspeelfilm van meer dan 2 uur op poten waar zelfs menig literaire genie zijn mond van zal openvallen ondanks het feit dat het maar een film is. En dat is niet gemakkelijk voor een literaire werk vol geluk door samenhorigheid van dit kaliber. Little Women sleurt je in zijn verhaal gebaseerd op zowel de roman als de geschriften van Louisa May Alcott uit eind 19de eeuw met metafictie, emotie & symboliek in de achtergrond, om op een heel originele manier te eindigen. Het vrouwelijk acteerwerk met gewezen Harry Potter-ster Emma Watson aan kop acteert in cresendo mee met het verhaal en je kan gerust praten van een topprestatie van de hele cast met namen zoals Saoirse Ronan, Laura Dern, Meryl Streep, Florence Pugh, Eliza Scanlen & de altijd sterke Timothée Chalamet, Laura Dern & Meryl Streep. De beelden zitten overigens propvol prachtige kostuums (waar ze een Oscarnominatie voor in de wacht sleepte) en hoewel de muziek niet meteen zal blijven hangen bij ons, konden we de manier waarop muziek in de film wordt verwerkt wel pruimen.

Kortom, Little Women is nu al een legendarische film. Als er één regisseuse op dit moment een Oscar verdient, dan is het Greta Gerwig wel. Wacht. Ze werd niet genomineerd? Schande, Academy!!!