Spider-Man Far from Home recensie door Marvel Studios

Spider-Man Far from Home recensie door Marvel StudiosSpider-Man: Far from Home **** in 4DX **** 1/2

Regie: Jon Watts (Cop Car, Spider-Man: Homecoming)

Met Tom Holland, Jake Gyllenhaal, Samuel L. Jackson, Jon Favreau, Zendaya, Marisa Tomei, Cobie Smulders, Jacob Batalon, Angourie Rice,…

Speeltijd: 133′

Ga kijken als je hield van Iron Man 3, The Avengers: Endgame & het vorige Spider-Man: Homecoming.

Het verhaal: De wereld probeert om te gaan met de gebeurtenissen van The Avengers: Endgame, terwijl Peter en zijn klasgenoten naar Europa reizen voor een schoolreis.

Ons verdict: Mythologie… Dat is hetgeen waar de Marvel Cinematic Universe op draait met de monsterlijke proporties die Captain Marvel (1,128 miljard dollar) & The Avengers: Endgame (2,744 miljard dollar) namen aan de internationale box office en dat is met Spider-Man: Far from Home, de inmiddels 2de Spider-Man-film uit de Marvel Cinematic Universe, niet anders. Regisseur Jon Watts zet zijn succesvolle Spider-Man-poging van de vorige keer terug verder met namen zoals Tom Holland, Zendaya, Jacob Batalon & Marisa Tomei die terugkomen & Samuel L. Jackson, Jon Favreau, Cobie Smulders & Jake Gyllenhaal die het verhaal van de populaire superheld ondersteunen.

Tom Holland & Zendraya in Spider-Man Far from Home recensie door Marvel Studios

Dankzij het (herhaaldelijk) meesterlijk schrijfwerk van de schrijvers bij Marvel Studios kunnen we jullie bevestigen dat we opnieuw een MCU-film krijgen om van te snoepen. Het plot is niet nieuw als je kijkt naar andere Marvel-films in zijn reeks, maar het wordt wel tot in de puntjes uitgewerkt. Tot zo’n niveau dat je effectief tot het einde moet blijven zitten (opgelet, er komen 2 post-credit scènes die echt wel bij het verhaal passen) om ten volle te genieten van de impact van het intelligent script. Fenomenaal. Zoals steeds zit de chemie tussen Peter Parker & MJ goed met Jon Favreau, Samuel L. Jackson, Jacob Batalon & Angourie Rice die de hoofdcast ondersteunen zoals het hoort. Jake Gyllenhaal acteert wel niet op een niveau zoals we hem kennen (cfr. Prisoners, Nocturnal Animals & Velvet Buzzsaw zijn dan ook moeilijk te overtreffen), maar hij vervult zijn taak als de nieuwe Mysterio met glans. De special effects zijn één van de beste “niet-Avengers-films” die we tot op heden zagen wat op zich geen verrassing mag zijn met een productiebudget van zo’n 160 miljoen dollar, maar goed, het is toch zo’n 20% minder dan The Amazing Spider-Man-films die schommelden rond de 200 miljoen dollar productiekosten. Een andere kanttekening ligt er echter in de editing, want Spider-Man: Far from Home kijkt niet vlot ondanks het feit dat het een zeer toegankelijke structuur heeft. De humoristische tonen zijn dan weer geslaagd hoewel ze de opbouw van deze Marvel-blockbuster wel niet positief beïnvloeden. Tot slot sluit Spider-Man Far from Home mooi af met legendarische slingershots doorheen Manhattan die de originele trilogie zo groot maakten.

Kortom, Spider-Man: Far from Home heeft één van de beste plots uit de Marvel Cinematic Universe en de chemie uit het succesvolle Homecoming wordt verdergezet. Zonder meer één van onze top 5 MCU-films aller tijde.

41star1star1star1stargray