Unhinged recensie

Unhinged recensieUnhinged ** 1/2

Regie: Derrick Borte (American Dreamer, The Jonese, London Town)

Met Russell Crowe, Caren Pistorius, Jimmi Simpson, Gabriel Bateman,…

Speeltijd: 90′

Ga kijken als je hield van Kidnap.

Het verhaal: Wanneer Rachel, een alleenstaande moeder, wordt opgehouden in het drukke verkeer door een trage chauffeur voor haar, laat ze toeterend haar onvrede blijken. Niks ongewoons in Los Angeles, waar gefrustreerde bestuurders zich maar al te vaak af reageren op anderen in het verkeer en zeker wanneer het verkeer muurvast zit. Rachel kan alleen niet vermoeden dat de man  waar ze zich net aan ergerde een gevaarlijke psychopaat is die haar niet zo maar zal laten gaan.

Russell Crowe in Unhinged recensie

Ons verdict: Met zijn 56 lentes jong is Australisch acteur niet meteen één van de oudste acteurs in Hollywood, maar de gewezen spierbundel uit Gladiator heeft zich de laatste tijd niet van zijn beste kant getoond. Zowel letterlijk als figuurlijk neemt hij oudere (en ook soms wat flauwe) rollen op zich in content zoals The Loudest Voice, True History of the Kelly Gang en nu ook Unhinged waarin hij een psychopaat op leeftijd vertolkt als het stuur.

Crow draagt dan misschien Unhinged op zijn schouders als enige grote naam op de affiche, maar zijn prestatie in Unhinged is ondermaats tegenover ander werk en daarbovenop komt nog eens een teleurstellend scenario dat niet verder wil gaan dan zijn concept. Unhinged gaat te weinig in op de karaktertekening van Crowe’s personage en dat vinden wij een verloren kans voor een acteur zoals Russell Crowe. Hij is daarom genoodzaakt om te gaan overacteren om iets van entertainment te brengen voor de kijker. Nieuwkomer van dienst Caren Pistorius zet thans een mooie prestatie neer als hoofdcast hoewel de dame al even meegaat in films zoals The Light Between Oceans, Cargo en zelfs Mortal Engines, maar ook de jongeman Gabriel Bateman uit Child’s Play & Lights Out maakt een goede indruk. Beiden overtreffen Crowe nu niet, maar goed, daar zit meer potentieel voor de toekomst. Ook op het vlak van horror is Unhinged onder niveau met de spanning die zich maar weinig opbouwt vanwege de onrealistische toevalligheden. Tot slot is de speelduur krachtig maar iets te kort. Ook een product van het script dat te weinig inhoud biedt.

Kortom, er zat meer in Unhinged, vooral op het vlak van scenario, hoewel Russell Crowe werkte met wat hij ter beschikking had.