Westworld S2 recensie op Telenet Play More

Westworld S2 posterWestworld S2 **** 1/2

Bedenkers: Jonathan Nolan (Interstellar, The Dark Knight) & Lisa Joy Nolan (Westworld)

Met Jeffrey Wright, Thandie Newton, Ed Harris, Evan Rachel WoodTessa Thompson, James MarsdenJimmi Simpson, Rodrigo Santoro, Angela SarafyanTalulah Riley, Luke Hemsworth, Ben Barnes, Gustaf Skarsgård, Fares Fares, Clifton Collins Jr., Peter Mullan, Hiroyuki SanadaRinko Kikuchi, Betty Gabriel, Katja Herbers, Neil Jackson, Giancarlo Esposito,…

Speeltijd: 10 afleveringen / 1u per aflevering

Ga kijken als je hield van Blade Runner 2049, de eerste seizoenen van The Walking Dead, Maze Runner: The Death Cure & het vorige Westworld-seizoen.

Het verhaal: Wat is een droom? Wat is echt? Bernard stelt de aard van zijn realiteit in vraag, terwijl hosts Dolores & Maeve op jacht gaan naar Westworld-spelers nu het hoofd van Delos Security Karl Strand het incident in Westworld onder controle wil krijgen.

Een deel van het Chaos team in Westworld S2

Ons verdict: Westworld moest de nieuwe Game of Thrones-revelatie worden van HBO, maar hoewel het in Amerika een ongeziene prestige kent, heeft het lang nog niet die status op het Europese vasteland. Onlangs bracht Telenet nog het streaming gedrag van de Vlaming in kaart en er was geen spoor te bekennen van dit geweldige Westworld. Een schande! Wie ons op regelmatige basis volgt, weet dat we Westworld één van de strafste televisieproducties aller tijde vinden en dat mag niet verbazen. Westworld is immers een paradepaardje van Jonathan Nolan, de broer van Christopher Nolan die onder meer Interstellar, The Prestige, Memento & The Dark Knight pende voor zijn broer, de meesterregisseur. Weliswaar niet het paradepaardje, gezien diens vrouw, Lisa Joy Nolan, meer schreef aan de show dat iemand anders.

Een deel van het Control team uit Westworld S2

Westworld S2 is wel een ander beestje: Dit 2de seizoen van de nieuwe HBO-serie die in België exclusief beschikbaar is op Telenet Play More begint eerder actievol met een kleine knipoog naar Maze Runner: The Death Cure & The Walking Dead, maar herstelt zich na 40 minuten snel in ere tegenover zijn (nu al legendarische) voorgaander om uiteindelijk de goede oude te worden vanaf aflevering 4. Er is duidelijk gewerkt aan het tempo van Westworld, dat een tikkeltje sneller klopt dan zijn stamvader (heel wat kijkers hadden hier kritiek op) en ook de acteerprestaties van de algemene cast waar vooral Jeffrey Wright er met kop en schouders bovenuit steekt naast Evan Rachel Wood, Thandie NewtonTessa Thompson & Ed Harris natuurlijk. Met slimme technieken geven de makers van Westworld ook geslaagde referenties naar de populaire cowboyfilms van de jaren ’60 & ’70 (cfr. de passionele kus tussen Maeve Millay & Hector Escaton) en met de algemene verwijzing in het scenario naar het legendarische schrijfwerk van Philip K. Dick (de inspiratiebron van o.m. Blade Runner 2049) Do Androids Dream of Electric Sheep? is evident. Maar de added value ligt hem vooral in de mythologie van Westworld: De werelden van Westworld met o.m. Shogunworld & Ghost Nation worden vanaf aflevering 3 meesterlijke toegevoegd aan het nieuwe seizoen en smaken naar meer. Maar ook het prequel-gegeven rond het ontslaan van Westworld en het potentieel van de host-technologie is om van te smullen. De geheimzinnigheid rond de founder James Delos laat zelfs terugdenken aan het fantastische Lost en hiermee toont HBO zich weer de betere tegenover Netflix’ recente Altered Carbon. Geweldig!

Kortom, Westworld begint wat actievoller als voorheen, maar het ontstaan van Westworld & zijn nieuwe Delos-werelden in de HBO-serie smaakt naar meer.

41star1star1star1stargray