Alex Garland’s Annihilation recensie

xxx Annihilation **** 1/2

Regie: Alex Garland (Ex Machina)

Met Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson, Benedict Wong, Oscar Isaac, Gina Rodriguez, Sonoya Mizuno, David Gyasi,…

Speeltijd: 115′

Ga kijken als je hield van Arrival & Alien.

Het verhaal: Kane, de vermiste soldaat en echtgenoot van biologe Lena, keert na een jaar volledig van de kaart terug naar huis van een geheime missie. Ze worden beiden getransfereerd naar het mysterieuze Area X waar een expeditieteam bestaande uit een antropoloog, een psycholoog, een landmeter & een taalkundige bereid zijn om een vreemde omgeving genaamd The Shimmer te verkennen.

Natalie Portman in Annihilation

Ons verdict: De tot de verbeelding sprekende Britse schrijver Alex Garland (28 Days Later & Sunshine) wist Jan en klein Piereke te verbazen met zijn regiedebuut Ex Machina. Alicia Vikander, Oscar Isaac & Domhnall Gleeson hebben nog steeds veel van hun carrièrekansen te danken aan deze Europese science fiction klassieker. De verwachtingen voor zijn nieuwste film Annihilation zijn dan ook hoog gespannen, vooral vanwege het feit dat het één van de eerste grootschalige bioscoopreleases is die in Europa op Netflix gelanceerd wordt vanaf 12 maart 2018. In de Verenigde Staten en Canada werd Annihilation reeds gelanceerd in bioscopen en hoewel internationale filmcritici laaiend enthousiast zijn, blijven de zware box office cijfers uit. Te intelligent of kunstzinnig meesterwerk. Wat is het nu?

Annihilation barst van de symboliek

Laat ons zo beginnen: Alex Garland is in wezen een scenarioschrijver en dat zie je meteen aan de opzet van Annihilation. Net zoals Arrival probeert Annihilation de mysterie in het science fiction genre te accentueren, maar Garland mist wel de kunsten van Denis Villeneuve of Ridley Scott om de spanning tot in de puntjes op te bouwen. Dat maakt de film best wat traag in het begin, een leegte die hoofdactrices Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson samen met de rest van de cast bij de start niet echt weten op te vullen. Maar in de plaats krijg je wel een creatief Walhalla: Visueel is Annihilation verbluffend met cinematograaf Rob Hardy die in onze ogen best Roger Deakins mag opvolgen op de Oscarceremonie van 2019 (geen jetski’s aub). Ook het geluid door Ben Salisburry & Geoff Barrow is net zoals Dunkirk van topniveau. Spijtig dat het op Netflix wel wat aan blockbuster-gehalte ontbreekt, gezien Annihilation subliem bij IMAX zou passen. Verder bereiken de creatieve kronkels van Garland een hoogtepunt in Annihilation door het Southern Reach-verhaal van Jeff VanderMeer en het meesterlijke citaat Unfathomable mind, now beacon, now sea door Ierse dichter Samuel Beckett te respecteren, maar de film met videokunst & mimespel net dat beetje extra te geven in het laatste (legendarische) half uur. Het einde van Annihilation barst van de symboliek en Garland heeft op dat vlak wel het één en het ander opgepikt van Oscarwinnaar The Shape of Water. Maar te zwijgen over de vele odes die Garland met Annihilation brengt aan filmklassiekers zoals Predator, The Day the Earth Stood Still, Terminator 2, Species & Alien. Tot slot laat Alex Garland met een knipoog naar Kubrick’s 2001: A Space Odyssey de kijker zijn fantasie gebruiken om de hiaten in Annihilation zelf op te vullen. En zo maak je bijna een science fiction meesterwerk, denken wij dan.

Kortom, Annihilation is één van de beste Netflix-films die we tot op heden zagen en is bijna de perfecte filmklassieker te noemen, maar de wisselvallige cast en het slordig begin ontnemen de film zijn 5 sterren.