Cinema reviews: Sunshine

Sunshine PosterSunshine****

Regie: Danny Boyle (Trainspotting*****, 28 Days Later***, The Beach**)

Met o.m. Chris Evans, Cilian Murphy en Hiroyuki Sanada.

Speeltijd: 107′

Ga kijken als je hield van Sphere**** (realistische ruimtevaartfilm met schizofrene tintjes tussendoor)

Vergelijk prijzen van Sunshine online op Kelkoo!

Het verhaal: Een team van astronauten vliegt met de Icarus II naar de zon om een kernkop in de stervende zon te schieten. Op deze manier hoopt men een nieuwe ster te maken die de aarde vanonder het sneeuwtapijt kan halen. Onderweg komen ze de Icarus I tegen, een ruimtevaartcapsule die 7 jaar geleden dezelfde opdracht moest vervullen en tevergeefs faalde. Het team beslist om van haar baan te wijken en de Icarus I te onderzoeken, maar niks lijkt er wat het is..

Sunshine

Ons verdict: Dat Danny Boyle één van de grootmeesters is in het verfilmen van de schizofrenie, wisten we al langer. Maar hoe zou hij dit in een science fiction film gieten? Met één woord kan je daarop antwoorden: SUNSHINE!! Boyle toont zich van zijn beste kant door op een geniale wijze het science fiction genre te combineren met een psychologische horrorfilm. Dit zorgt af en toe wel voor scènes waarin je zegt “Pff, nu wordt het wat teveel horror”, maar elke keer daarna beloont de film je met een schitterende verhaaltwist. Een technisch hoogstandje in de film waren de gezichten van dode mensen die je aan boord van de Icarus I zag iedere keer als een personage naar het publiek scheen (MAGNIFICO!). De betrekkelijk ongekende acteurs laten zich ook van hun goede kant zien: vooral het mannelijk gezelschap (Evans, Sanaka en Murphy) scoort punten, terwijl de vrouwen eerder wat teleurstelden. Het einde is er tot slot eentje om van te snoepen, mede omdat het verhaal wordt afgesloten en je de opening laat om te fantaseren over het lot van de bemanning.

Kortom, Sunshine is een hete filmtip die je zeker in de cinema moet kijken. Onderaan de regisseur aan het woord over de film Sunshine: