Interstellar review

Interstellar posterInterstellar *****

Regie: (The Dark Knight, Inception)

Met , , , , , , ,…

Speeltijd: 169′

Ga kijken als je hield van 2001: A Space Odyssey, Deep Impact & Cloud Atlas.

Het verhaal: Cooper is een gewezen ingenieur & ruimtevaarder die gedwongen wordt aan land te blijven. De Aarde is aan het sterven en de overlevenden op aarde proberen kost wat kost nog het beste uit de grond te cultiveren, maar extreme weersomstandigheden omwille van jarenlange vervuiling maken het onbegonnen werk. Door een samenloop van vreemde omstandigheden worden Professor Branden Cooper in het geheim bij elkaar gebracht om een allerlaatste keer naar een andere Aarde op zoek te gaan en zo de mensheid te redden. Zal het hen lukken?

Matthew McConaughy & Anne Hathaway in Interstellar

Ons verdict: Als de meest invloedrijke cineast van de jaren 2000 zich na een heleboel blockbusters (The Dark Knight Rises, Man of Steel) verdiept in een nieuw avontuur, staan we bij MoviePulp op de voorste rij. De beste films die Christopher Nolan immers uitbracht, kwamen na een periode waarin hij commerciële hits maakte (cfr. The Dark Knight, The Prestige). Inception was tot dusver één van de beste films die hij uit zijn mouw schudde, mede door verschillende niveaus van diepte in een concept zoals slaap te brengen. Kan het beter of krijgen we voor de eerste keer een falende Nolan te zien? Vergeet niet dat de Nolans met Interstellar een gewaagde stap nemen: Gravity haalde immers veel Oscars in huis het voorbije jaar en je wordt al vlug als een copycat omschreven als je probeert in dezelfde richting een film te brengen.

Maar Interstellar doet wat Gravity niet kon, nl. volwaardige inhoud brengen. Interstellar heeft een intelligente verhaallijn rond tijd & ruimte dat misschien qua structuur en opbouw inboet, maar qua emotie en diepte een stuk verder gaat dan iedere ruimtevaartfilm ooit heeft gedaan. Als 2001: A Space Odyssey de referentie is in dit genre, dan kunnen we met trots zeggen dat Interstellar voor de eerste keer een poging is om het meesterwerk te evenaren. Parallel met dat kunstwerk van Kubrick krijgen we in Interstellar een sublieme score te horen, zonder meer één van de beste ooeuvres die Hans Zimmer ooit heeft gebracht. De suspense van Interstellar voelt, dankzij de muziek die naar het zien van de film heerlijk blijft weergalmen in de oren, aan zoals een ware ontdekkingsreis, een ontdekkingsreis in een fijne 60ies enscenering dat door zijn verschillende lagen van diepte (ik citeer hier bijna Senior VP Design Jony Ive uit het promotiefilmpje van Apple over iOS 7) de ziel van de ware filmliefhebber gaat voeden. De doorsnee bioscoopbezoeker gaat misschien zijn twijfels hebben om bijna 3 uur cinema door te slikken, maar de cliffhanger en het plot maken het de moeite om de ervaring te doorstaan.

Interstellar is een van de weinige films die zoveel Oscarwinnaars in dienst zet (Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine, Ellen Burstyn & een onverwachte Matt Damon) en dan vergeten we nog & die reeds een Oscarnominatie op hun naam hebben staan. Je zou het bijna het Barcelona van de filmindustrie kunnen noemen. Het resultaat is een mooie teaminspanning geleid door coach McConaughey die door de vele lagen een nieuwe dimensie aan emotionele betrokkenheid geeft met de personages. Meermaals zal je een traan wegpinken bij de vele inspanningen door de topacteurs. Verwacht dus geen zware karaktertekeningen, maar eerder een groep mensen die elk op hun eigen manier met het einde van de wereld omgaan.

Kortom, de Nolans bevestigen hun talent en Interstellar is voor ons de nieuwe hit van het jaar. Bekijk onderaan interviews met Matthew McConaughey, Jessica Chastain & grootmeester Nolan himself over Interstellar:

3 gedachten op “Interstellar review”