HBO’s Westworld review

HBO's Westworld posterWestworld **** 1/2

Regie: Jonathan Nolan & Lisa Joy Nolan

Met Anthony Hopkins, Ed Harris, Evan Rachel Wood, James Marsden, Thandie Newton, Jimmi Simpson, Jeffrey Wright, Rodrigo Santoro, Tessa Thompson, Clifton Collins Jr.,…

Speeltijd: 9 afleveringen van 1 uur per aflevering + finale aflevering van 90 minuten

Ga kijken als je hield van Mr. Robot aan het tempo van Stranger Things.

Het verhaal: Welkom bij Westworld, een virtuele plek waar mensen betalen om zich terug mens te voelen en kunnen doen & laten wat ze willen. Op de werkvloer gaat het er anders aan toe, want een software update bij de androïden baart de directie zorgen.

Onze mening over Westworld, de nieuwe serie van HBO door Jonathan Nolan & Lisa Joy Nolan

Ons verdict: 2 van de 3 strafste series aller tijde waren afkomstig van een idee gesteund door één van de beste regisseurs van de laatste decennia J.J. Abrams (respectievelijk Lost & Alias). Het feit dat deze na zijn Star Wars-avontuur samen met de creatieve genie achter Interstellar & The Dark Knight een science fiction western gaat sponsoren, is zo vernieuwend dat het verbluffend is. Enkel de beste regisseurs van hun tijd kunnen zo baanbrekend zijn door een dichotomisch concept van 2 tegenovergestelde filmgenres bij elkaar te brengen. Maar volstaat de uitwerking ook?

Anthony Hopkins & Jeffrey Wright in HBO's Westworld

We moeten toegeven dat de eerste afleveringen matig van start gaan met een simpele uiteenzetting van de wereld die Jonathan & Lisa Joy Nolan voor ons hebben uitgeschreven. Het tempo is zowel mysterieus als inhoudsvol. De serie geeft daarentegen wel meteen zijn troeven bloot, nl. de geweldige acteerprestaties. De nevenpersonages zoals Evan Rachel Wood (The Wrestler, The Ides of March), Thandie Newton (Mission: Impossible II) & James Marsden (The Loft, X-Men, The Notebook) die de androïden spelen, leggen samen met Jeffrey Wright die we kennen uit de nieuwe Bond-films & The Hunger Games een voortreffelijke prestatie neer in het begin van de serie. Na een gegeven tijd lijkt de acteerprestatie van Sir Anthony Hopkins Westworld volledig te kapen, ook al moeten we namen zoals Ed Harris (The Rock, Pollock) & Jimmi Simpson (House of Cards) vermelden.

Thandie Newton naakt in HBO's Westworld

Maar daar blijft het niet bij. Het is even afwachten, maar het verhaal van Westworld komt echt van de grond na aflevering 5 met de veel besproken orgie-scène in aflevering 5 “Contrapasso”, een deftige cliffhanger in aflevering 7 “Trompe L’Oeil” en als kers op de taart een catharsis vol mindfucks in de laatste afleveringen van Westworld. Een uitstekende combo die we als mantra gebruiken bij MoviePulp.be om series & films te waarderen. Legendarisch. De legendarische status van Westworld wordt tot slot bevestigd met de hele mannequin challenge-trend op social media, gezien de serie voor de hele rage reeds scènes bevatte met stilstaande poppen.

Kortom, met Westworld levert HBO weer een kwaliteitsvolle TV-klassieker aan waar wij ten volle van hebben kunnen genieten. Enkel stellen we ons de vraag of dit wel toegankelijk genoeg zal zijn voor de grote massa, hoewel je met een publiek van zo’n 11,7 miljoen kijkers (meer dan Game of Thrones & True Dectective in zijn 1ste seizoen) aan het twijfelen gaat met zo’n stelling.

HBO's Westworld review
51star1star1star1star1star