BIFFF 2010: Interview Tommy Wirkola (regisseur Dead Snow)

Zoals elk jaar kregen diverse journalisten de kans om de Internationale Jury van het Brussels International Festival of the Fantastic Film (ondertussen al aan zijn 28ste editie) aan de tand te voelen over het festival en uiteraard hun eigen carrière. Uw dienaar was uiteraard ook van de partij en de eerste op de lijst was niemand minder dan Tommy Wirkola, de 31 jarige Noorse filmmaker verantwoordelijk voor de cultfilm Kill Buljo: The Movie en de internationale horrorhit Dead Snow. Het werd een los en aangenaam gesprek, waar we vaak afdwaalden over onze gedeelde passie: film. Tommy Wirkola is duidelijk one of the guys…

Wat denk je van het Brussels International Festival of the Fantastic Film festival?
Ik hou er wel van. Leuk publiek trouwens!

Het wereldberoemde BIFFF-publiek…
Ik heb gehoord dat Dead Snow hier vorig jaar zo een geweldige vertoning had. Dus vind het wel jammer dat ik hier niet aanwezig was. Ik was wel aanwezig op het Sundance filmfestival en daar was de film onderdeel van het “entertainment program”. Het was een middernacht vertoning en voor de start van de eigenlijke film was er een groot gevecht in de wachtrij, waarbij een gast hevig over alles heen heeft staan bloeden. Dat was een mooie opwarming…

In de sfeer van de film zeg maar?
Dat was inderdaad ook een krankzinnige vertoning! (lacht)

Kan je ons trouwens iets meer vertellen over je eerste film Kill Buljo: The Movie. De film was blijkbaar een parodie op Tarantino’s Kill Bill?
En een pak andere films. Die prent hebben we super lowbudget opgenomen, onmiddellijk nadat ik was afgestudeerd in Australië. Dat was ook onze voet tussen de deur in de wereld van de film. Ik had voordien terwijl ik vakantie had van mijn studies in Australië twee kortfilms opgenomen. Simpelweg voor de lol en omdat ik en mijn vrienden ons stierlijk verveelden! We hadden deze online gezet en tijdens mijn studieperiode werden deze immens populair. Toen zijn we beginnen te denken: Waarom maken we geen langspeelfilm als we hier gedaan hebben? Mijn cameraman kwam van Australië, mijn set-designer kwam van Zweden en ik kreeg een boel medestudenten zo ver dat ze naar Noorwegen kwamen om deze langspeelfilm op te nemen. Maar het waren uitputtende opnames. We hadden maar een kleine crew en ik had zelfs één van de hoofdrollen! In Noorwegen is Kill Buljo: The Movie ondertussen een cultfilm. Voor de één of andere reden zijn de jongeren er gek van! Het deed het echt goed in de bioscopen, zeker in vergelijking met hoe klein de film eigenlijk was. Maar het is echt ontploft toen de film op DVD werd uitgebracht. En dat gaf ons weer de kans om Dead Snow te doen…

Was je beïnvloed door Tarantino voor de film?
Ik zou niet zeggen beïnvloed door Tarantino. Als die film dan door iets beïnvloed was dan was het wel de The Naked Gun-trilogie en dingen zoals Airplane!. Ik hou echt van dat soort humor en we wilden dat verwerken in de ‘Kill Bill’-wereld. Ik weet niet of je de film gezien hebt of niet, maar de hoofdpersoon is een ‘laplander’, de benaming voor onze inwoners. Noorwegen heeft veel geschiedenis dat mensen aanspreekt en we schilderen hem een beetje af als een dronkaard, dus de film was best controversieel omdat velen dachten dat we het land voor gek aan het zetten waren. Het was een nationale PR-film voor het land, maar dan gratis reclame. We zijn ook één keer aangeklaagd. (lacht) Kortom, het was onze kleine parodie.

Hoe is het idee voor Dead Snow eigenlijk ontstaan?
Wel, we verdienden raar maar waar, wat geld aan Kill Buljo: The Movie (lacht) dus we stelden ons al snel de vraag wat we hiermee gingen doen.

Had je Kill Buljo: The Movie dan zelf gefinancierd?
Ja en met lokale investeerders. Loodgieters (!) en noem maar op. Tegen Dead Snow hadden we dus wel wat geld. Nog steeds niet veel, maar we konden starten met de film. We wisten ook dat de vele speciale effecten maanden zouden duren voor deze voor te bereiden. Zo hadden we al een miljoen Noorse kroon uitgegeven nog voordat we zekerheid hadden of Dead Snow er ooit wel zou komen! We hadden dit gewoon aan enkele make-uptovenaars gegeven en gevraagd achter zombies, props en andere nazi-toestanden voor de film. Als deze niet was doorgegaan, dan stond mijn garage nu vol met verrotte nazi-hoofden. (lacht) En om verder te gaan op het idee: We wilden na Kill Buljo iets compleet anders doen en ik liep al eeuwen rond met dit idee van nazi-zombies. Ik weet zelfs niet meer hoelang of van waar ik het gekregen heb. Voor hetzelfde geld heb ik ooit ergens een liedjes gehoord en kwam ik zo op het idee. (lacht) Het is nu wel zo dat we in het Noorden van Noorwegen veel oorloggeschiedenis hebben. Mijn grootvader vocht in de oorlog en we hoorden heel ons leven verhalen uit de oorlog. Ik weet niet dat je dat weet, maar Duitsland verborg tijdens de Tweede Wereldoorlog twee van hun grootste oorlogsschepen in de fjorden. Komt daarbij dat ik al een zombiefan ben van zolang als ik me kan herinneren, dus een vriend en ik besloten dat onze volgende film daarover zou gaan. We hebben ook vanaf de eerste dag besloten dat het een horrorkomedie zou worden en geen pure horrorfilm. Ik ben opgegroeid met de films van Peter Jackson en Sam Raimi en hield echt van die dingen. Vanaf dan was ik het vooral, dat de rest van het team diende te overtuigen om het geld voor dat soort film te gebruiken. (lacht)

Hoe heb je de rest van het budget van Dead Snow dan voor elkaar gekregen?
Opnieuw private investeerders. Weet je, in Noorwegen worden negentig procent van de films gefinancierd door de regering. En om één of andere reden was een nazi-zombiefilm niet hun ding. (lacht) We hebben wel een aanvraag ingediend, maar we hebben geen geld gekregen. Dan zijn we terug via private investeringen moeten gaan. En ondanks dat Kill Buljo een grote film was, werd het daardoor er niet makkelijker op. Dead Snow was eveneens een grote film, maar toch speelden we het klaar om de prent te maken onder het budget van de gemiddelde Noorse productie. We hadden trouwens pas al het geld een week voor de opnames begonnen! Daar heb ik enorm veel nachten van wakker gelegen, maar uiteindelijk heeft iedereen mooi zijn investering teruggekregen, dus dat is goed.

Heeft het internationale succes van Dead Snow deuren geopend voor jou?
Natuurlijk! Na Sundance kreeg ik een manager en ben ik naar Los Angeles mogen gaan om de rondes te gaan doen. Er was zo een idee waar ik al mee rondliep toen ik nog studeerde in Australië en heb dit gepitched op mijn eerste dag, op mijn eerste vergadering, aan Will Ferrell en Adam McKay. Ze vonden het idee geweldig en namen me twee dagen later mee naar Paramount. Het gaat hier om Hansel and Gretel: Witch Hunters en dit zijn we nu aan het schrijven. Het gaat over Hans en Grietjes vijftien jaar later, die zijn opgegroeid als premiejagers. Je hoort vaak diverse verhalen over filmmakers in het grote, boze Amerika, maar tot nu toe was het al een geweldige ervaring. In het begin was ik wel wat bang hoe ze zouden reageren op de eerste versie, want het is erg gewelddadig à la Dead Snow, met veel zwarte humor. Maar daar hadden ze helemaal geen commentaar op! Ze weten duidelijk welk soort film ik wil maken en ik heb het geluk dat ik producenten achter mij heb die mijn visie delen. Als alles volgens plan verloopt dan zal het scenario binnenkort volledig klaar zijn. Ik neem niets voor lief, maar het ziet er tot nu toe allemaal erg goed uit!

Tussen Kill Buljo: The Movie en Dead Snow deed je iets heel klein: Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa
(schaterlach) Het is een mockumentary, echt super lowbudget! Ik zou het omschrijven als een mix tussen The Blair Witch Project en This is Spinal Tap. (lacht) Toen ik de eerste versie overhandigde van het scenario van Hansel and Gretel: Witch Hunters wist ik dat er een maand zou tussen zijn voor er opnieuw zou samen gewerkt worden. Dus we trommelden enkele van de beste acteurs uit Noorwegen op die we de laatste jaren hadden leren kennen en we trokken naar het noorden. We hebben de film opgenomen in amper negen dagen, met een erg kleine crew en maar één camera. Het is recent uitgebracht en deed het niet slecht in de bioscopen. Hopelijk doet de prent het goed op DVD, want het is een project dat ons na aan het hart ligt. Onze kinderlijke humor die weer naar boven kwam! Het is wel grappig in hoeverre het de critici wist te verdelen. Maar het was hoe dan ook een nieuwe ervaring, met veel improvisatie en lange scènes, zonder veel montage. Echt leuk!

Horror en komedie staan bekend als moeilijke genres om te maken. En jij zit deze dan nog te combineren, iets waar enkel de grootheden als Peter Jackson en Sam Raimi – niet toevallig je grootste favorieten – in gelukt zijn. Hoe kom je daarbij?
Je hebt gelijk, maar voor mij is de ervaring pas compleet wanneer je tegelijkertijd bang bent, afschuw hebt en zit te lachen. En ik vond dat het genre dat wat miste voor we in productie gingen met Dead Snow. Het leek er meer en meer op dat er een wedstrijd aan de gang was om de mensen zich zo depressief mogelijk te laten voelen. Ook ik bekijk deze films en sommige vond ik echt goed. Maar voor mij was het ‘natuurlijk’ om humor bij te voegen, maar het is zoals je zegt een moeilijk evenwicht. We hebben hier enorm veel over gepraat tijdens zowel het schrijven, als het filmen. We wilden namelijk ook niet teveel in het komediegenre terechtkomen. Dead Snow moest in de eerste plaats een horrorfilm zijn en dan pas een komedie. We wilden er zeker geen parodie van maken!

Je houdt echt wel van parodieën zo blijkt. Wat denk je van de comeback van het genre met films als Disaster Movie?
Die films haat ik echt! (lacht droogjes) Het zijn vooral de oudere persiflages waar ik gek van ben. Airplane! is zelfs één van mijn favoriete komedies. Zo veel goede grappen in die film… (we beginnen enthousiast enkele van de klassieke grappen uit die bewuste jaren tachtig komedie heen en weer te gooien) En films zoals Top Secret! en The Naked Gun, dat is echt humor. Maar dingen zoals Disaster Movie en Meet The Spartans, jongens toch! Ik heb ze niet allemaal gezien, maar ben eens begonnen aan Epic Movie omdat ze deze vertoonden op televisie en ik heb die echt moeten afzetten. Ikzelf ben nu ook wel klaar met het genre, maar hopelijk komen de mannen die achter Airplane! zitten opnieuw bij elkaar en maken die iets nieuw.

Zullen we van jouw hand ooit een serieuze horrorfilm zien?
Misschien, wie weet! Als ik het ooit zal doen, dan zal het waarschijnlijk meer iets in de lijn zijn van The Exorcist in plaats van Hostel of Saw.

Er is de laatste jaar een serieuze horrorbeweging aan de gang in de Scandinavische landen. Wat is volgens jou de reden hiervan?
Meer dan tien jaar geleden hadden we maar één horrorfilm in de Noorse filmgeschiedenis. En dat was een zwart-witte prent De Dødes Tjern (de eerste Noorse horrorfilm en stamt uit 1957, nvdr.) en dan had je plots – en deze draaide zelfs op het BIFFF – Villmark (Dark Woods, nvdr.). Dat was de eerste griezelfilm in bijna vijftig jaar en die was volgens mij, echt goed. Het succes hiervan liet zien dat we ook genrefilms konden maken in Noorwegen. De jonge filmmakers zoals wij hadden hier altijd al in geloofd, maar nu hadden we ook de cijfers om het te bewijzen! Dan kwam Cold Prey en iedereen wilde vanaf dan horrorfilms maken. Voor mij was de volgende logische stap om er humor bij in te verwerken. Je had tegen dan al Cold Prey, Cold Prey II, Rovdyr, Snarveien en Skjult. Dus ja, we hebben duidelijk een horror-wave bij ons. Wat iedereen zo aanspreekt is de manier hoe wij de natuur gebruiken in onze films. Kijk maar eens naar Villmark, Cold Prey en uiteraard Dead Snow. Maar het is volgens mij weer wat aan het afkoelen, want de laatste twee hebben het niet zo geweldig gedaan.

Er is uiteraard enorm veel te doen nu rond 3D-films. Heb je al een aanbod gekregen om iets in 3D te doen of zegt deze hype je niets? Misschien een Dead Snow II in 3D?
Wel toevallig hebben we er al over gepraat om Dead Snow II inderdaad in 3D te doen. We gaan hoe dan ook een tweede Dead Snow doen in Noorwegen met waarschijnlijk enkele Amerikaanse acteurs, maar we zijn nog niet zeker of we het wel in 3D zullen doen. Ik hou er namelijk niet van dat je nu zoveel films hebt die in 3D zijn gewoon omdat het zo een hype is. Ik heb My Bloody Valentine in 3D gezien en die film is enkel opgenomen om uit te pakken met een paar 3D-shots en dat wil ik niet doen. Ik hield wel van Avatar, simpelweg omdat de techniek gebruikt werd om meer diepgang te creëren en niet om te ‘stoefen’. Het zal hoe dan ook leuk zijn om ooit eens te proberen, maar heb anderzijds ook zoveel verhalen gehoord dat het twee keer zo lang duurt en noem maar op. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar je moet het gewoon juist gebruiken.

Je maakt natuurlijk ook onderdeel uit van deze 28ste editie van het Brussels International Festival of the Fantastic Film. Heb je al favorieten ertussen zitten?
We hebben strikte orders gekregen om nog niets daarover te zeggen. (lacht geheimzinnig) We hebben tot nu toe ook nog maar iets over de helft van de films in competitie gezien. Het goede is echter dat er erg veel diversiteit tussen de verschillende films zit, want voor ik naar het festival kwam dacht ik dat het alleen horrorfilms zouden zijn en dat is dus zeker niet het geval. Tot nu toe heb ik genoten van allemaal. Het was ook leuk om niet allemaal Koreaanse films te zien tussen de Aziatische films.

Heb je Slice al gezien? Daar was ik tegen alle verwachtingen in erg onder de indruk van!
Ik heb er inderdaad erg veel goeds van gehoord, maar die heb ik jammer genoeg nog niet gezien. Hoop dat ik de tijd heb om die te zien. Er zijn nog zoveel films die ik hier wil zien, maar vrees dat ik een beetje tijd te kort zal hebben.

Wat zal je toekomst nog brengen? Zal je in Hollywood films blijven maken of wat zijn je plannen nog?
Wie weet. Ik heb in elk een heleboel ideeën waarvan ik nu al weet dat ik deze nooit zal kunnen realiseren in Noorwegen omdat ze gewoon te groots zijn. Als dat gebeurd dan is dat een bonus, maar ik en wat vrienden hebben recent een productiemaatschappij uit de grond gestampt en produceren drie films deze zomer. Dus we hebben genoeg om handen. Het zal geweldig zijn als ik Hansel and Gretel: Witch Hunters kan maken zoals ik het voor ogen heb. Dus laat ons hopen dat ze mij uit mijn dak laten gaan! (lacht)

Laat ons hopen en we kijken er met ongeduld naar uit! Hartelijk dank voor je tijd en tot op het festival.
Geen probleem!

Bekijk hier de trailers van zijn twee bekendste wapenfeiten:

(met dank aan het BIFFF-team en Jos Wolffers)

One thought on “BIFFF 2010: Interview Tommy Wirkola (regisseur Dead Snow)”

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.