BIFFF 2010: Celda 211 review

Celda 211**** (door Dorien)

Regie: Daniel Monzon

Met: Carlos Bardem, Luis Tosar, Alberto Ammann, Antonio Resines, Marta Etura, Luis Zahera, David Selvas, Jesus Carroza, Felix Cubero, Vicente Romero, Manuel Moron

Speelduur: 110′

Niets dan goede films uit Spanje tegenwoordig. Celda 211 was met acht beeldjes de grote winnaar van de Goya Awards, de Spaanse Oscars, in 2009. Een welverdiende overwinning, als je het ons vraagt!

Het verhaal: Juan Oliver (Alberto Ammann) is een goedbedoelende, toekomstige cipier, die alvorens zijn eerste werkdag start, al even een rondleiding krijgt op zijn nieuwe werkstek. Wanneer hij door een ongeluk kortstondig bewusteloos valt, en zijn collega’s hem op een bed in cel 211 leggen, breekt er een gevangenisopstand uit. Zijn collega’s laten hem achter en wanneer Juan wakker wordt, staat hij er plots alleen voor tussen de opgejutte gevangenen. Juan ziet zich noodgedwongen om zich voor gevangene uit te geven in afwachting van zijn bevrijding door zijn collega’s. Hij maakt kennis met de charismatische opstandleider Malamadre (Luis Tosar) en het leven aan de andere kant van de tralies…

Ons verdict: Daniel Monzon, een oude bekende op het BIFFF van o.a. Kovak Box, creëert met Celda 211 een spannende gevangenisthriller die ons vanaf de eerste, bloederige minuut meesleepte. Toegegeven, het feit dat nieuwkomer Alberto Ammann in de rol van Juan Oliver niet mis is om naar te kijken, is niet nadelig voor onze aandacht. Maar het feit dat dit mans eerste prestatie was, maakt dit des te indrukwekkender. Zijn transformatie van onschuldige familieman naar een man functionerend op basis van enkel overlevingsinstincten, is zeer overtuigend. Ook Luis Tosar in de rol van sympathieke schurk Malamadra, heeft zijn Goya Award niet gestolen. Een mindere acteur had hier ongetwijfeld een eenzijdig personage van gemaakt, maar in de capabele handen van Luis Tosar is Malamadra best een goede, zij het nogal agressieve, kerel.

En dan hebben we nog niets over Celda 211 zelf gezegd. Wat begint als een, op de openingscene na, rustig dagje, ontspoort al vlug naar een spannend en aangrijpend thrillerdrama. Het afwisselen tussen de agiel gefilmde gevangenisscènes en de oranjegeel belichte flashbacks naar Juan Olivers privéleven, had misschien iets subtieler mogen gebeuren, doch zet wel de benardheid van Juans situatie in de verf. Naarmate de film vordert wordt eveneens de grens tussen criminelen en eerlijke burgers steeds vager, om ons na afloop verweesd achter te laten. Kortom, Daniel Monzon levert met Celda 211 een actuele thriller die je op het puntje van je stoel zet!

Bekijk hier de trailer:

Neem een kijkje op www.bifff.net voor meer informatie.

(Met dank aan Dorien voor deze recensie.)

One thought on “BIFFF 2010: Celda 211 review”

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.