BIFFF 2011: Bedevilled review

Bedevilled**

Regie: Jang Cheol-Soo

Met: Min-Ho Hwang, Min Je, Ji-Eun-I Lee, Jeong-Hak Park, Yeong-Hee Seo

Speelduur: 115′

Oeverloos trage Koreaanse wraakfilm, die half het publiek in slaap hielp tijdens de Fantastic Night!

Het verhaal: Hae-won is een knappe alleenstaande vrouw die werkzaam is bij een bank in Seoul. Wanneer ze betrokken geraakt bij diverse akkefietjes, besluit ze het Moo-do eiland nog eens te bezoeken. Op dit kleine en afgelegen eiland had Hae-won vroeger familie wonen. Nu woont er nog een vriendin. Maar van een rustgevende vakantie is echter weinig spraken, als Hae-won merkt dat iedereen haar vriendin Bok-nam als een voetveeg behandelt. Bok-nam smeekt Haewon bijna om hulp, maar deze besluit zich er tussenuit te houden. Wanneer echter de dochter van Bok-nam om het leven komt tijdens een poging om van het eiland af te geraken, slaan haar stoppen door. Een enorm bloedbad volgt…

Ons verdict: Het bekijken van Koreaanse films is tegenwoordig net als bij de rest van de Aziatische cinema een beetje een gokje aan het worden. Je kan een dijk van een film aantreffen, maar meestal heb je het allemaal al wel is eerder gezien, is het strontvervelend of is het ‘style over substance’. Hoewel de affiche van Bedevilled ons enorm aansprak (het grimmige zwart-witte design deed ons wat denken aan het posterontwerp van de oude samuraifilms) en we een goede wraakfilm altijd wel kunnen smaken, voelden we al snel dat beide beloftes er stevig naast zaten. Het duurt bijna letterlijk half de film voor er effectief iets voorvalt en tegen dan heeft elk personage zichzelf zo antipathiek gemaakt, dat het je geen fluit meer kan schelen wie er nu eigenlijk op eender welke manier een kopje kleiner zal worden gemaakt. Het moet wel gezegd dat het acteerwerk van de cast meer dan behoorlijk is en dat de moordsequenties best wel grafisch zijn. Toch kan dit deze Bedevilled van regisseur Jang Cheol-soo – welke niet verrassend aan de filmische stijl en opbouw, een assistent is van niemand minder dan Kim Ki-duk (The Isle) – helaas niet redden en zinkt deze Koreaanse productie al vlug helemaal kopje onder, mede onder zijn eigen gewicht.

Bekijk hier de trailer:

Bedevilled maakte, net als Mother’s Day, Keepsake en The Reef, onderdeel uit van de Fantastic Night op het 29ste Brussels International Festival of the Fantastic Film.