De Kraak recensie op VTM Go

De Kraak recensie op VTM GoDe Kraak ****

Bedenker: Kristof Hoefkens & Maarten Goffin / Regie: Frank Van Mechelen (Hel van Tanger, De Indringer) & Joost Wynant (Onder Vuur)

Met Tijmen Govaerts, Gene Bervoets, Ella-June Henrard, Koen De Graeve, Joren Seldeslachts, Hilde De Baerdemaeker, Manuel Broekman, An Miller, Claude Musungayi, Dirk Van Dijck, Chris Thys, Celine Verbeeck,…

Speeltijd: 8 afleveringen / 45 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van Fair Trade & Torpedo.

Het verhaal: De 20-jarige Jeremy Peeters is een verlegen maar geniale computer nerd. Hij leeft in perfecte anonimiteit en is nog nooit met het gerecht in aanraking gekomen. Maar wanneer hij als IT-student een hackerswedstrijd wint, vraagt een oplichtersbende hem om een internationale bank digitaal te kraken. Met zijn hulp willen ze de grootste bankroof aller tijden plegen en een buit maken van 350 miljoen euro. Hun doelwit is een grote bank in Frankfurt.

De Kraak komt op 1 december 2021 op Streamz

Ons verdict: De productieteams van VTM zitten al een tijdje op goud. Met De Bende van Jan de Lichte verrijkte het de bibliotheek van Netflix Nederland en De Kraak deed zowat hetzelfde voor het Duitse ZDF. Met Telenet & DPG Media die de handen in elkaar slaan met Streamz krijgen we eindelijk stevige lokale titels te zien zoals Deja-Vu, Fair Trade, Storm Lara, Cheyenne et Lola & Glad IJs.

De Kraak gaan we opnieuw bij dit lijstje voegen, omdat het één van die zaken heeft die zeldzaam zijn voor een Europese (co-)productie: Een geslaagde editing. The Bank Hacker binget daardoor vlot vanaf de pilot en als je daar dan een altijd sterke Gene Bervoets bij plaatst die nieuwe namen zoals Tijmen Govaerts & Ella-June Henrard naar een hoger niveau tillen, dan is ons Vlaams hart toch even gevuld met trots. Cameramannen Frank Van Mechelen & Joost Wynant toveren bovendien prachtige shots van het Antwerpse Havenhuis uit hun mouwen en grappige knipogen in dialogen tonen dat deze mensen weten wat ze doen met een camera. De interessante muziek door Sonhouse (War of the Worlds) valt tot slot ook op te merken.

Kortom, de Vlaamse Ocean’s Eleven is met De Kraak eindelijk beschikbaar op VTM Go. Verwacht je aan een voortreffelijke Tijmen Govaerts & Gene Bervoets en een unieke editing voor Europese content.