Corman’s World: Exploits of a Hollywood Rebel DVD review

Corman’s World ****

Regie: Alex Stapleton

Met: Roger Corman, Jack Nicholson, Martin Scorsese, Ron Howard, Peter Bogdanovich, William Shatner, Eli Roth, Quentin Tarantino, David Carradine, Peter Fonda

Speelduur: 90′

Bekijk deze schitterende documentaire over de peetvader van de exploitation-cinema als je houdt van Not Quite Hollywood en American Grindhouse.

Het weze onze jongste lezer vergeven als ze niet weten wie Roger Corman is, maar hopelijk wordt dit met deze superbe documentaire over mans enorme volume aan werk rechtgezet. Corman produceerde meer dan 400 films, en regisseerde er zelf 56. En de brave man werkt op zijn 86ste (!) naarstig voort. Toegeven, de meeste spotgoedkope prenten zijn niet (meer) om aan te zien (tenzij als onderdeel van een ‘Nacht van de Wansmaak’), maar er zitten toch een aantal cultklassiekers tussen: The Little Shop of Horrors, The Wild Angels, The Big Doll House, Caged Heat, Grand Theft Auto, Death Race 2000, Piranha. Die laatste twee kregen vrij recent zelfs succesvolle big budget remakes.

Maar véél belangrijker dan de meeste van zijn snel vergeten B-films, is de invloed van Corman achter de schermen op Amerikaanse filmindustrie. Enkele van de grootste regisseurs en acteurs aller tijden (o.a. Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Jack Nicholson, Robert De Niro, Ron Howard, Jonathan Demme, Joe Dante) zetten dankzij hem hun eerste stapjes naar de latere roem. Eind jaren ’60 waren het zijn low budget genreprenten met een verdoken boodschap die mee het ‘New Hollywood’ inluidden. De invloed van Corman op de allereerste moderne blockbuster Jaws en Star Wars valt ook niet te ontkennen. Recent nog kende de exploitation-cinema een revival dankzij eeuwige Corman-fans als Robert Rodriguez (Planet Terror, Hobo with a Shotgun, Machete), Quentin Tarantino (Planet Terror), en Paul W.S. Anderson (Death Race). Maar ontdek het vooral zelf, en bekijk Corman’s World: Exploits of a Hollywood Rebel, een alternatieve filmgeschiedenis voor iedereen die ‘foute’ films wel kan smaken.

Geniet alvast van de trailer.