Beowulf 3D review

Angelina Jolie in Beowulf posterBeowulf*****

Regie: Robert Zemeckis (Back to the Future, Forrest Gump)

Met een schitterende Ray Winstone, Anthony Hopkins, John Malkovich, Angelina Jolie, Robin Wright Penn, Brendan Gleeson en Alison Lohman.

Speeltijd: 113′

Ga kijken als je hield van Lord of the Rings***** en 300****.

Een virtueel naakte Angelina Jolie in Beowulf fotoHet verhaal: De arrogante koning Hrothgar heeft na een duivels pact met een vreselijk mooi creatuur een zware vloek over zich gekregen. Zijn onderdanen worden tijdens het feesten steeds aangevallen door het monster Grendel die niet tegen het lawaai van de mensen kan. De moedige held Beowulf wordt ingeschakeld om het monster te doden, maar zal zijn heldhaftigheid hem lukken om het pact van de duivelse moeder van Grendel te weigeren?

Angelina Jolie als de moeder van Grendel in Beowulf

Ons verdict: De oudste legende in de Westerse geschiedenis Beowulf was al voor verschillende filmregisseurs een zware uitdaging die in de meeste gevallen tot mislukking leidde. Maar sterregisseur Robert Zemeckis liet zich niet beïnvloeden door zijn voorgangers en bracht een revolutionaire verbeelding tot de camera. Niet alleen moest het eruit zien als een donkersprookje, Beowulf moest het filmpubliek uitdagen. Daarom besloot de regisseur om er een 3D animatiefilm van te maken. Een spektakel waarin de 3D-technologie eindelijk zijn kunsten kan tonen.

Ray Winstone in Beowulf foto

In deze opzet is de regisseur op zijn minst geslaagd. De charisma van de film gaat zelfs zo ver dat het de bezoeker’s grenzen van het medium ‘cinema’ tart en het je met momenten doet denken aan het genre van een levensecht PS3-game. De satijngouden gloed op het witte doek wordt bovendien gecombineerd met een donkerangstige sfeer vol typisch mannelijke testosterondialogen. Samen met heel wat bloedvergieten past deze volwassen animatiefilm perfect in zijn filmtijd (300****, Sin City*****). Heerlijk! Plaats tenslotte een magnifiek tot in het detail uitgewerkt heldenverhaal tegenover een zalige onpreutse cast (chapeau voor Ray Winstone en Angelina Jolie) en het resultaat is Robert Zemeckis ‘ BEOWULF.

Met andere woorden, WAUW, Beowulf in 3D is gewoonweg verbluffend en zal nog vele jaren kijkers verbazen. Een must see voor iedereen die van moderne cinema en spitstechnologie houdt. Onderaan kan je de verleidingskrachten van Angelina Jolie als de moeder van Grendel aan het werk zien:

3 thoughts on “Beowulf 3D review”

1. Dit is zonder twijfel een van de slechtste films die ik in lange tijd heb gezien. Het 3D-gebeuren is indrukwekkend voor 5 minuten en daarna zie je enkel nog de slechte computeranimaties. De karakters komen onecht over en daardoor neemt de film je nooit mee in het verhaal.