The Dark Knight Rises DVD review

The Dark Knight Rises ****

Regie: Christopher Nolan

Met: Christian Bale, Tom Hardy, Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Michael Caine, Morgan Freeman, Gary Oldman, Josh Stewart, Matthew Modine

Speelduur: 165′

De langverwachte conclusie van Nolan’s Batman-trilogie is eindelijk beschikbaar op DVD en Blu-ray!

Het verhaal: Acht jaar nadat Batman zichzelf opofferde voor de misdaden van Two Face is Gotham een veilige plaats om te vertoeven. De misdaadcijfers zijn nooit zo laag geweest en de overleden Harvey Dent wordt gezien als de held van de stad. De excentrieke miljardair Bruce Wayne (Christian Bale) leeft teruggetrokken als een kluizenaar onder de goede zorgen van zijn trouwe butler Alfred (Michael Caine), terwijl de media Batman afschilderen als een koelbloedige moordenaar zonder moraal. Dan wordt de rust in Gotham echter ruw verstoord door een resem gedurfde aanslagen. Het brein achter deze laffe daden is de sadistische terrorist Bane (Tom Hardy). Alsof dat nog niet genoeg is kruist Bruce Wayne het pad met de aantrekkelijke inbreekster Selina Kyle (Anne Hathaway). Vanaf dan ziet Wayne zich genoodzaakt om opnieuw het Batman masker aan te trekken om Gotham te behoeden voor zijn ergste vijand tot nu toe…

Ons verdict: The Dark Knight werd op de Moviepulp-redactie unaniem verkozen tot dé film van 2008. Dus met onstuitbaar enthousiasme en haast ongekende hoogte van anticipatie trok ondergetekende naar The Dark Knight Rises, ofte de langverwachte conclusie van Christopher Nolan’s Batman-trilogie. Kon filmmaker Christopher Nolan de ongekend hoge verwachtingen inlossen? Wel helaas niet helemaal, maar daar kom ik dadelijk nog op terug. The Dark Knight Rises duurt eventjes voor deze echt op gang komt, maar dit is geen slecht nieuws. Er wordt namelijk zoveel uit de doeken gedaan, met daar bovenop een hele resem nieuwe personages die Nolan stuk voor stuk fatsoenlijk wil voorstellen, dat het haast niet anders kan dan eerst met een boel – ietwat zware – expositie naar voren te komen. Eenmaal de film in de tweede akte komt is het gelukkig alle hens aan dek en barst er een ongezien spektakel los, met dynamische grandeur en visuele flair zoals we tegenwoordig nog maar weinig zien. Het deed me wederom plezier dat Nolan ging voor een realistische aanpak zonder opvallende CGI. De cast is om de duimen en vingers bij af te likken, met zelfs voor de kleinere rolletjes bekende toppers en populaire karakterkoppen. Het is dan ook genieten om iedereen op elkaar te zien inspelen. De meeste acteurs en hun personages kennen we onderhand al wel en iedereen leveren weer vakmanschap af. Van de nieuwe castleden is vooral Hathaway geweldig als de nieuwe Catwoman (hoewel ze nergens zo vermeld wordt) en bewijst Gordon-Levitt opnieuw dat hij één van dé acteurs van de toekomst is. Tom Hardy heeft op zijn beurt de ondankbare taak om in de voetsporen van Heath Ledger’s The Joker te treden. Als extra handicap heeft hij de hele film lang een masker op zijn hoofd en communiceert zijn Bane met een vervormde stem. Zijn performance stelt niet teleur en Hardy zet op de meest geslaagde wijze mogelijk de ultieme slechterik uit de stripboeken neer. Maar van een dode kan je zelden winnen en de Oscarwinnende vertolking van Ledger hangt als een schaduw over deze The Dark Knight Rises heen. De absolute dreiging van The Joker, en zelfs het grimmige van Two Face, miste ik overal een beetje. En hiermee kwamen voor mij de minpuntjes boven. Batman Begins introduceerde ons een resem ‘pulpy’ strippersonages op tegelijk epische, doch realistische wijze. The Dark Knight bouwde daar knap op voort, maar was tegelijk weer zo anders. Met The Dark Knight Rises biedt Nolan ons weer een perfect vormgegeven spektakel, met goed uitgediepte personages en emotionele diepgang. Maar nergens betreedt de cineast nieuwe grond. Hij concludeert alles mooi, maar Nolan probeert hier en daar iets teveel te vertellen. Want ondanks de enorm lange speelduur voelde sommige zaken soms wat vlug afgehaspeld, of er maar bij de haren bijgetrokken. Laat dat u echter zeker niet tegenhouden om te genieten van dé blockbuster van 2012. Ondanks enkele eerder aangehaalde minpunten is The Dark Knight Rises een topper van jewelste.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld oogt scherp, met solide zwarte tinten en natuurlijke kleuren. Diepte en detail is meer dan goed en zaken als overdadige grain of overduidelijke compressiefouten doen zich op het eerste zicht niet voor. De Engelse Dolby Digital 5.1-track is bombastisch genoeg, met een mooie plaatsing van de geluidseffecten en dynamische weergave van de epische filmmuziek. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en verdrinken gelukkig nergens in al het audiogeweld. Ruis, storingen of andere onvolmaaktheden zijn niet aanwezig. Jammer genoeg is het op het gebied van extra features voor de DVD-kijkers een beetje huilen met de pet op. Terwijl de Blu-ray edities van The Dark Knight Rises niet alleen knappe verpakkingen en een resem waardevol bonusmateriaal hebben, moet de DVD het doen met een digitale kopie van de bewuste film en een korte promofeaturette “The Journey of Bruce Wayne”, waarin de makers de trilogie nog eens in de spotlight zetten. Een gemiste kans! Verder een kwalitatief product van Warner Bros.

Bekijk hier nog eens de originele teaser:

The Dark Knight Rises DVD review
41star1star1star1stargray