Doomsday*****
Regie: Neil Marshall (The Descent****)
Met: Rhona Mitra, Bob Hoskins, Adrian Lester, Malcolm McDowell
Speelduur: 105′
Ga kijken naar dit verpletterend stukje actiecinema als je houdt van Mad Max 2****, Escape From New York****, Aliens*****, 28 Weeks Later***, Land Of The Dead*** en Planet Terror****.
Het verhaal: 25 jaar nadat Schotland bij wijze van quarantaine door een metershoge muur afgesloten werd van de rest van de wereld, duikt het Reapervirus opnieuw uit in London. Een team elite soldaten onder leiding van de medogenloze Eden Sinclair wordt uitgestuurd in het dorre wasteland op zoek naar een tegengif. Ze worden opgewacht door hordes bloeddorstige en hongerige schotten … .
Ons verdict: Als je in de eerste twintig minuten van een film al kan genieten van een spiernaakte, goed-van-silliconen-oren-en-poten-voorziene, shotgunpompende blondine; een lief, klein konijntje dat aan flarden geknald wordt door een computergestuurd machinegeweer; en een door een tank platgewalste zombie, dan weet je dat je niet naar de volgende Oscarwinnaar zit te kijken. Maar dat was ook helemaal niet de intentie van regisseur Neil Marshall bij het maken van het geweldige Doomsday. Marshall wou simpelweg een ode brengen aan de keiharde actiecinema uit de jaren ’70 en ’80. Die geweldige tijd in Hollywood waar grootmeesters als John Carpenter, George Miller, George Romero, Ridley Scott en James Cameron hun vaak bloederige visie nog compromisloos mochten loslaten op het grote publiek. Marshall is met vlag en wimpel in zijn opzet geslaagd.
Doomsday bezit eerst en vooral over de coolste actieheldin sinds Sarah Connor. Eden Sinclair (heerlijk foute naam, red.) vloekt als een ketter, doet alles om aan sigaretten te raken en maakt met zichtbaar genoegen kipkap van elke bad guy die haar pad kruist. Dit instant klassieke personage wordt bovendien neergezet door de bloedmooie, halfgodin Rhona Mitra, het soort vrouw die elke gezonde man accute bloedarmoede in de hersenen bezorgt. Ze wordt verder ook omringd door een stevige supporting cast vol Britse karakterkoppen als Malcolm McDowell en Bob Hoskins. Neil Marshall haalde echt het maximum uit zijn bescheiden productiebudget. De ene actiescène knennert nog harder dan de andere en het production design, het camerawerk en de rock ’n roll montage zijn absolute topklasse. Iedere (actie)filmkenner kan ook genieten van de talloze referenties waarmee Doomsday tot de nok volgestopt is. Van de postapocalyptische SciFi western setting (én carchases) uit Mad Max 2, over de high tech actie uit Aliens tot zelfs de megalomane afdaling-in- het-inferno-feel uit Apocalypse Now*****. Werkelijk alle straffe actiefilms van voor 1985 passeren de revue. Wat Doomsday daarenboven verheft boven pakweg Planet Terror is dat de makers geen nood hadden aan franjes zoals krassen op pellicule, all star cameos of ontbrekende filmreels om de KNT action van weleer succesvol up te daten naar de 21ste eeuw. Doomsday is simpelweg verplichte kost voor éénieder die pretendeert iets af te weten van (actie)cinema. Ik kijk nu al reikhalzend uit naar Drive, Neil Marshall’s visie op de carchase movie, starring Hugh Jackman.
Bekijk alvast deze preview van Doomsday en maak dat je in die bioscoop zit:
Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345
Dit filmpje valt best te pruimen als je op een zondagavond eens breinloos van bloedvergieten wil genieten. Best entertaining, maar het wist me niet helemaal te bekoren. Een magere 2 sterren voor mij.