Death Race review

Death Race posterDeath Race***

Regie: Paul W.S. Anderson (Alien VS Predator**)

Met: Jason Statham, Tyrese Gibson, Natalie Martinez, Ian McShane, Joan Allen

Speelduur: 100′

Ga kijken als je wil genieten van één van de entertainendste films van het jaar. Je verstand thuislaten is wel meer dan aangewezen.

Het verhaal: Voormalig autocoureur, Jensen Ames, wordt valselijk beschuldigd van de moord op zijn vrouw. Als straf wordt hij naar Terminal Island gestuurd, één van de zwaarst bewaakte gevangenissen in de VS. Eenmaal aangekomen doet de meedogenloze gevangenisdirectrice hem een ultiem voorstel. Als hij deelneemt aan een race tot de dood, én ze ook nog eens wint, krijgt hij zijn vrijheid terug.

De welgevormde Natalie Martinez in Death Race

Ons verdict: “2012, de economie in de VS beleeft zijn diepste crisis ooit. Miljoenen mensen zijn werkloos. De criminaliteitscijfers swingen de pan uit. De gevangenissen, die nu allemaal beheerd worden door privé-ondernemingen met winstoogmerk, barsten uit hun voegen. De gevangenen worden in live TV shows opgevoerd als gladiatoren in cagefights tot de dood. Maar het publiek geraakt snel verveeld en zoekt steeds meer sensatie. Death Race is geboren.” Na deze korte inleiding gaat Death Race van start als een uitzinnig videogame voor volwassenen: Gierende banden, muscle cars die elkaar beschieten met belachelijk grote mitrailleurs, stoere kerels die nog stoerdere praat verkopen en bloedmooie babes die zo uit een Russ Meyer-film lijken te zijn weggelopen. De term guilty pleasure lijkt wel uitgevonden voor Death Race, zonder twijfel de beste Paul W.S. Anderson sinds Event Horizon***. Weg is de satire en het lef uit het originele Death Race 2000***. Wat in de plaats komt, zijn enkele van spectaculairste, non CGI!!!, carcrashes die de laatste jaren op het witte doek te zien zijn geweest en een absolute killercast. Jason Statham, die werkelijk geboren is voor dit soort exploitation actievoer, voegt alweer een memorabele B-held toe aan zijn immer groeiende filmografie. Tyrese Gibson zet opnieuw een charismatische bad boy from da hood neer. Klasbakken Ian McShane en Joan Allen, die doorgaans niet in dit soort nonsens te zien zijn, genieten zichtbaar van de goed geschreven vuilbekkerij die ze mogen debiteren. Tot slot gaat ook de verschijning van de voluptueuze Mexican bombshell, Natalie Martinez (die ik hierbij officiëel uitroep tot filmbabe van het jaar), verre van onopgemerkt voorbij. Exploitation-maestro, Roger Corman, kan tevreden zijn: zijn eerste big-budget productie is een (bescheiden) schot in de roos. Tenminste als je over het talent beschikt om op gezette tijdstippen je verstand uit te schakelen in de bioscoopzaal.

Bekijk alvast een korte behind-the-scenes featurette van Death Race:

3 thoughts on “Death Race review”