Wall-E Blu-ray review

Wall-E Blu-Ray coverWall-E *****

Regie: Andrew Stanton

Met (de stemmen van): Ben Burtt, Elissa Knight, Jeff Garlin, Fred Willard

Speelduur: 99 min.

Verbluffende animaties, humor en een verhaal dat kritiek uit op de staat van onze planneet, maken van Wall-E één van de beste animatiefilms sinds jaren. Een absolute aanrader, net als de Blu-ray!

Koop Wall-E bij Free Record Shop!

Het verhaal: Wall-E – een afkorting van voor “Waste Allocation Load Lifter Earth-Class” – is een opruimrobot die ondanks dat de aarde compleet verlaten en vervuild is, elke dag mooi op tijd aan zijn opdracht begint om het afval op te stappelen. Alle andere opruimrobots zijn ondertussen kapot en liggen te roesten bij de rest van het afval. Toch mist Wall-E nog iets in zijn ‘leven’. Hoewel hij steevast wordt bijgestaan door een hardnekkige kakkerlak, mist Wall-E iets of iemand waarmee hij affectie kan delen. Maar dan land EVE (ofte “Extra-Terrestrial Vegetation Evaluator”), een vrouwelijke zoekrobot die de aarde moet afzoeken naar planten of ander organisch leven…

Ons verdict: Met Wall-E bewijst Pixar opnieuw een absoluut godsgeschenk te zijn voor animatiestudio Disney. Met The Incredibles en Ratatouille hadden de makers van onder meer Toy Story, Monsters Inc. en Finding Nemo zich al compleet overtroffen. Je zou denken dat er geen verbetering meer mogelijk is, maar gelukkig voor de liefhebbers is niets minder waar! De indrukwekkende computeranimaties worden enkel maar beter en het karakterdesign en de afwerking zijn werkelijk feilloos. Zowel Wall-E, als EVE zijn origineel en spectaculair. De achtergronden, gebouwen en ruimteschepen zijn bijna fotorealistisch en je vraagt je af hoe veel beter het nog kan worden. De basis van het verhaal en de eerste ontwerpen stonden volgens geruchten al voor Toy Story (’95) op papier, dus waarom het tot 2008 geduurd heeft voor we de grappige en menselijke avonturen van Wall-E te zien krijgen is een beetje een raadsel. Hoe het ook zij of wat de reden ook mogen zijn, het uiteindelijk verhaal van het schattige opruimrobotje kon actueel op geen betere moment komen. Want met de opwarming van de aarde, het doemdenken, de overbevolking en het daarbij horende afvalprobleem is het verhaal van Wall-E, dat zich afspeelt op een desolate wereld, waar geen mens meer kan overleven door klimaatverandering en een extreem vervuilde planeet, brandend actueel, maar voor een animatiefilm behoorlijk donker.

En zo komen we op een ander punt waardoor de films van Pixar/Disney in het recente verleden zo succesvol bleken: de volwassen aanpak van de personages én het verhaal. Het zijn inderdaad animatiefilms, voornamelijk gericht op de kinderen, maar er zit zoveel in de films qua inhoud, qua uitwerking, dat iedereen eigenlijk van de films kan genieten! Het verhaal is goed uitgewerkt, met een perfecte dosering van emotie, humor en diepgang. Het is trouwens een ware prestatie dat de eerste helft volledig steunt op de stunten en fratsen van Wall-E en EVE. De beide ‘karakters’ zeggen weinig tot niets en houden toch perfect de aandacht vast van de kijker. We durven zelfs zeggen dat de tweede helft, waarin plots een heleboel karakters (waaronder mensen zoals acteur Fred Willard) aan bod komen, iets minder sterk is. Mede doordat er veel ineens gebeurd en dat – o ironie – de mensen minder warmte uitstralen dan de twee hoofdrobots! Gelukkig wordt het geheel dan meer een subtiele kritiek op onze hedendaagse moderne maatschappij (met zelfs enkele verwijzingen naar Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey), vol welvaart, snufjes en gadgets die uiteindelijk ons leven enkel maar ‘minder menselijk’ maken. Iets dat stemt tot nadenken! Niet verrassend werd Wall-E een enorm groot succes en op het moment van schrijven kampeert de animatiefilm op de 34ste plaats in de IMDB Top 250. Kortom, Wall-E is een verbluffend knappe en ultra schattige animatiefilm, met een verrassend duistere en volwassen ondertoon, die naast het entertainment dat hij biedt ook nog stemt tot nadenken.

De Blu-Ray: Het 2.39:1 HD-beeld is werkelijk om uw duimen en vingers bij af te likken! Het beeld is haarscherp, met een verbluffend niveau van diepte en detail. De heldere, levendige kleuren spatten echt van het scherm. Het geheel is kleurrijk en oogt natuurlijk en warm. De Engelse DTS-ES 6.1-track klinkt dynamisch en levendig, met een perfecte spreiding. De geluidseffecten zijn uitstekend geplaatst en de dialogen zijn helder en netjes verstaanbaar. De Nederlands DTS-ES 6.1-klinkt eveneens erg goed en ook het Vlaamse Dolby Digital 5.1-spoor is een levendige en ruimtelijke soundtrack. Ruis en andere storingen of oneffenheden zijn zoals te verwachten niet aanwezig. Topkwaliteit, die laat zien hoe mooi en goed high-definition kan zijn!

In de mooie, glossy keepcase van de speciale Blu-Ray editie huizen twee schijfjes. Op de eerste schijf kan je de hoofdfilm nog eens bekijken met een interactieve toelichting van regisseur Andrew Stanton, geïllustreerd met extra’s zoals conceptschetsen, vroege ontwerpen, foto’s en storyboards. Vervolgens bekijken vier technische medewerkers de film met een technische commentaartrack vol weetjes en anekdotes over (het maken van) de film. Ook aanwezig is het hilarische “Presto”, die in de bioscoop voor Wall-E vertoont werd. In deze 5 minuten durende cartoon probeert een konijn een goochelaar te slim af te zijn, met als ultieme prijs een lekker, sappige wortel. Iets minder geslaagd is de cartoon “Burn-E”, een 8 minuten durend filmpje over een ander personage uit het Wall-E universum. Een resem cross-promotionele trailers sluiten de features van de eerste disc af. Op disk 2 valt het titelpersonage direct met de deur in huis met een resem promoclipjes (5 min.) waarin Wall-E ontmoetingen heeft met alledaagse gebruiksvoorwerpen zoals onder andere stofzuiger. Een interactief voorleesverhaaltje (“Lots of bots” – 3 min.) en een viertal Wall-E-spelletjes (“Eve’s Bot Blaster”, “Wall-E’s Dodge”, “Mo’s Mop-up Madness” en “Burn-E’s Breakthrough”) lijken eerder gericht op de kleintjes, hoewel de liefhebbers van retro-games wel hun hartje kunnen ophalen! Enkele “Bot files”, ofte interactieve profielen van de robots uit de film, sluiten het submenu ‘Robots’ af (het tweede schijfje is opgedeeld in twee secties). Onder de vlag ‘Humans’ ontdekken we een 25-tal minuten aan leuke verwijderde scènes, maar ook een handjevol ‘Making of’-featurettes die stuk voor stuk een ander aspect belichten van het productieproces. Zo volgen we de beginstadia van Wall-E in “The imperfect lens: Creating the look of Wall-E” (14 min.) en krijgen we meer uitleg bij het geluidsdesign van de film in “Animation sound design: Building worlds from the sound up” (19 min.). In “The evolution of humans” (8 min.) krijgen we te zien hoe Pixar de toekomst van het menselijke ras zag en componist Thomas Newman gunt ons kijkers een blik in zijn keuken in “Notes on a score” (11 min.). Vervolgens hebben we korte features die achtereenvolgens handelen over de animators (5 min.), het ontwerp van de robots (6 min.) en de twee hoofdpersonages (7 min.). In de film speelt het allesdominerende superbedrijf “Buy’n’Large” een erg grote rol en om dit extra in de verf te zetten kan je de vier onverknipte reclamespots bekijken (9 min.), waarna je jezelf door een resem driedimensionale CGI-decors van de film kan laten leiden. We zijn zelf grote fans van promotiemateriaal en de Blu-Ray is tot de nok gevuld met alle trailers, maar ook fotogalerijen met conceptart en posterdesigns. De kers op de taart en in één klap de prijs van de Blu-Ray waard: “The Pixar story”, een enorm diepgravende en boeiende documentaire van een uur en half waarin het hele verhaal van de opgang van Pixar uit de doeken wordt gedaan. Van het begin tot en met het heden, dus een waardevolle toevoeging voor de liefhebbers en fans van de animatiegigant! Hetzelfde geld voor de hele Blu-Ray, die sowieso in de top 3 zal terechtkomen van dé beste homevideo releases van 2008! Wall-EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!

Bekijk hier één van de hilarische trailers:

One thought on “Wall-E Blu-ray review”