Anamorph DVD review

Anamorph coverAnamorph ***

Regie: Henry S. Miller Jr.

Met: Willem Dafoe, Scott Speedman, Clea DuVall, Peter Stormare

Speelduur: 103′

Behoorlijke thriller met prima cast. Kijken als je hield van Seven **** en Saw ****!

Vergelijk prijzen van Anamorph bij Kelkoo!

Het verhaal: Oud-rechercheur Stan Aubray (Willem Dafoe) is gevraagd om een aantal moorden op te lossen. Deze vertonen opvallend veel gelijkenissen met de werkwijze van een seriemoordenaar die hij jaren geleden achter de tralies heeft gezet. Door de plek van de misdaad en de slachtoffers te manipuleren imiteert de dader een unieke schildertechniek, waarbij het perspectief wordt verwrongen door twee tegengestelde beelden te creëren. De mysterieuze killer lijkt Aubray uit te dagen, en rakelt heel wat herinneringen op aan de oude zaak. Terwijl de ongrijpbare moordenaar steeds dieper in Aubray s leven spit, en zo een heel andere versie van diens verleden blootlegt, rijzen er twijfels over wat er al die jaren geleden precies gebeurd is…

Ons verdict: Anamorph is een behoorlijke thriller van de onbekende cineast Henry S. Miller Jr. Echt origineel kan je de prent niet noemen, aangezien er opvallende overeenkomsten zijn qua sfeer en opzet met eerdere successen als Seven en uiteraard Saw. De prima regie en de puike cast vangen dit op, zodat je jezelf geen moment verveeld en geboeid blijft kijken tot het einde. Willem Dafoe is zoals steeds sterk op dreef, maar ook Clea DuVall (The Faculty, The Grudge), Scott Speedman (Underworld, The Strangers) en Peter “Prison Break” Stormare weten te overtuigen. Ondanks dat de logica regelmatig ver zoek is en het scenario rammelt aan alle kanten, is er voldoende spanning en sfeer in Anamorph te vinden. Een huurtip, maar niet meer dan dat.

De DVD: Ondanks de film prima is, rammelt er toch het één en het ander aan de DVD uitgave van distributeur Bridge. Niet alleen is het beeld soft, vol edge-enhancement, grain en storende digitale compressiefoutjes. Alsof dat nog niet genoeg is om de disc te bannen in deze tijden van HD en digitale perfectie, blijkt het originele 2.35:1-beeldformaat verkapt naar 1.78 waardoor er een boel beeldinformatie verloren gaat. Audiogewijs is alles dan wel dik in orde met een dynamische en warm klinkende Engelse Dolby Digital 5.1-track, met een prima spreiding en heldere, goed verstaanbare dialogen. De suboofer gaat eveneens voldoende door in het laag. De ook aanwezige Engelstalige 2.0-track stelt eveneens niet teleur, maar onze voorkeur gaat sowieso naar het meerkanaalsspoor. Op het gebied van extra’s moeten we het stellen met een collectie promotionele trailers. Een teleurstelling!