Enron & Fahrenheit 9/11 DVD reviews

Enron coverFahrenheit 9/11Enron **** / Fahrenheit 9/11 ****

Regie: Alex Gibney / Michael Moore

Met: n.v.t.

Speelduur: 105′ / 104′

Twee toppers van docu’s, die overigens vandaag opnieuw brandend actueel zijn!

De opzet: In Enron neemt Alex Gibney de teloorgang van het machtige Amerikaanse bedrijf Enron op de korrel. Hij onderzoekt hoe het mogelijk was dat de topmensen met miljoenen wegkwamen, terwijl de kleine werkman in de kou bleef staan en hun spaargeld in rook zagen opgaan (Waar kennen we dat nog van?), terwijl Fahrenheit 9/11 handelt over de vermeende banden tussen de familie van George Bush en die van Osama Bin Laden. De film start met de controversiële verkiezingsuitslag van november 2000. Eerst zien we hoe George W. Bush zijn zitje als machtigste man van de wereld veroverde, maar controversieel documentairemaker Michael Moore vertelt ons ook hoe Bush zijn politieke agenda aan de wereld oplegde dankzij de zwaarste terreuraanslagen in de geschiedenis van VS: 11 september 2001.

Ons verdict: Als elke crisis iets gemeen heeft dan is het wel dat de gewone kleine man altijd de gebakken peren kan eten. Twee bekroonde documentaires die dat perfect belichten zijn de voor een Oscar genomineerde Enron van Alex Gibney en de alom bekroonde Fahrenheit 9/11 van Michael Moore (Bowling For Columbine). Beide makers gebruiken een diverse aanpak (Moore is welliswaar assertiever), maar beide komen op het einde van de dag toch met de gewenste resultaten aanzetten, namelijk: de feiten, maar uiteraard ook entertainment bieden! Want de tijd dat documentaires enkel maar slaapverwekkende schooltelevisie is ligt gelukkig toch al even achter ons. Zowel Gibney als Moore hebben een snedige en boeiende stijl, met een gezonde dosis relativering en humor. Dus als het eens wat anders moet zijn dan de gemiddelde film, bent u aan het goede adres met Enron en Fahrenheit 9/11!

De DVD’s: Beiden documentaires hebben anamorfisch uitgevoerd 1.78:1-beeld, met Engels Dolby Digital 5.1-geluid. Fahrenheit 9/11 heeft eveneens een Engelse DTS-track. De beeldkwaliteit van beide documentaires is bevredigend scherp, met een goed contrast en een puik schaduwdetail. De kwaliteit varieert soms omdat er beelden te zien zijn van diverse bronnen. De beide Engelstalige Dolby Digital 5.1-tracks klinken prima, met een goede weergave van de aanwezige muziek en de zuivere, steevast verstaanbare dialogen komen netjes uit de centerspeaker. De Engelse DTS-track op de DVD van Fahrenheit 9/11 biedt iets meer spreiding en warmte, maar verwacht geen wereldschokkende verschillen. Extra’s blijven beperkt tot de originele bioscooptrailer en promotionele trailers van andere door Paradiso uitgebrachte titels.

Bekijk hier alvast de trailers van de beide docu’s: