Dead Weight: 2 Disc Edition (import) DVD review

Check de online prijs van Dead Weight op Bol.com   Dead Weight

Dead Weight****

Regie: Adam Bartlett & John Pata

Met: Joe Belknap, Mary Lindberg, Aaron Christensen, Michelle Courvais, Sam Lenz, Jess Ader

Speelduur: 89′

Een onafhankelijk gemaakte horrorprent die barst van talent, realisme en dagen blijft nazinderen. Nu via import te krijgen op één van dé beste DVD releases van het jaar!

Het verhaal: Tijdens de nasleep van een apocalyptische virus uitbraak volgen we Charlie Russell (Joe Belknap), die in de desolate wildernis op zoek is naar zijn vriendin, Samantha (Mary Lindberg). Hoe dichter Charlie bij zijn einddoel komt – Wausau, Wisconsin – hoe meer last hij krijgt met fysieke uitputting, honger, kwaadwillige overlevenden en – het meest vernietigend van allemaal – zijn eigen emotionele gedachten. Met zijn nieuwe reisgenoten – Thomas (Aaron Christensen), Meredith (Michelle Courvais), Drew (Jess Ader) en Dustin (Sam Lenz) – begint Charlie aan de slag om zijn eigen verleden los te laten…

Ons verdict: Dead Weight is het onafhankelijk gemaakt speelfilmdebuut van Adam Bartlett en John Pata. De cast bevat nobele onbekenden die of hun eerste stappen als acteur zetten, of eerder al ervaring opdeden in lokaal theater of no-budget kortfilms. Ik wil even dit kader scheppen om duidelijk te maken, wat een talent sommige van de mensen die aan deze productie meewerkten in zich hebben. Ondergetekende krijgt in the line of duty ontelbare professionele ‘films’ te zien, met grotere budgetten en bekende namen die minder klasse tentoonspreiden als deze Dead Weight. Misschien ligt het ook aan de verwachtingen die geschept werden door collega-journalist en acteur Aaron Christensen. Ik kruiste zijn pad tijdens de 30ste editie van het Brussels International Festival of the Fantastic Film en met enorme bescheidenheid, alsof ik niet teveel diende te verwachten, duwde de sympathieke horrorfanaat de hier besproken DVD in mijn handen. Tijdens mijn extra research voor deze recensie kwam ik dan ook vaak de woorden ‘no-budget’ tegen, wederom alsof het allemaal niet veel voorstelt. Wel nu, uit persoonlijke ervaringen met producties – zowel voor erkende productiehuizen, als onafhankelijk – weet ik hoe moeilijk het is om zonder eindeloze fondsen een fatsoenlijk product op poten te zetten. En wat blijkt? Niet alleen de scope in het origineel gebrachte verhaal is best groots, de productiecrew wist ook prima waar de klepel hing. De sfeer op de set – afgaande van de bijgevoede productie-documentaire – gaf mij althans ook niet de indruk van een kleine, amateuristische productie. Met de som van enkele onschatbare locaties ter beschikking, een professionele filmcamera en een getalenteerd cameraman (Travis Auclair) is de uitkomst een resem prachtige beelden, die gerust zouden passen in een topproductie.

Dead Weight werd blijkbaar in amper zeven dagen opgenomen (!), vaak in enorm zware weersomstandigheden. En hoewel dit zeker niet leuk zal geweest zijn, is het net de kille omgeving, de rauwe natuur (sneeuw, desolate kille landschappen) die Dead Weight zijn sterke sfeer meegeven. Dit wordt dan mooi extra in de verf gezet door de prima acteerprestaties van de meeste acteurs. Hier en daar is er eens een uitschuiver in de bijrollen, maar de hoofdacteurs weten te overtuigen en houden de kijker opnieuw op geslaagde wijze een spiegel voor met hoe fragiel we als mensen zijn, en hoe snel we soortgenoten de afgrond zouden induwen om zelf te overleven of vooruit te komen. Vrolijk is Dead Weight nergens, maar het is bewonderenswaardig dat de makers nergens gewoon proberen te shockeren for the sake of it. Regisseurs Adam Bartlett en John Pata kiezen ervoor om hun verhaal te vertellen met de horror in de ogen en de wanhoop in de acties van de hoofdpersonages, in plaats van over te schakelen op gemakkelijke bloedeffecten of uitzinnige zombie-maquillage. De creaturen ofte de zombies laten daarentegen wel heel de tijd hun aanwezigheid voelen, maar je ziet ze misschien maar een totale minuut in de hele prent. Dit geeft de film ook de nodige spanning, die ontvouwt in een mokerslag van een climax waarin twee inventief vertelde verhaallijnen (flashback en huidige tijd) samenkomen tot één emotioneel geheel. Dead Weight is een intelligente horrorprent die me totaal verraste en zelfs lang na de eindcredits me niet loste. Niet geheel verrassend wist de film indruk te maken op diverse belangrijke filmfestivals en zelfs wat awards we te kapen. Kortom, een aanrader voor de horrorfans waar het niet altijd bloed en andere vettigheid dient te zijn.

De DVD: De film staat in zijn originele 1.78:1-beeld formaat op het schijfje en het geheel is positief te beoordelen. De sombere kleuren komen mooi naar voren, met een goede scherpte en detail. Digitale compressiefouten heb ik niet direct kunnen waarnemen en zaken als edge-enhancement, grain en aliasing zijn gelukkig niet aan de orde. De Engelse 2.0-track is geen bombastisch geluidspoor, maar voldoet voor dergelijke productie. De dialogen zijn immers over de hele lijn helder en steevast verstaanbaar, en de geslaagde filmmuziek klinkt warm en voldoende dynamisch. Ruis of andere oneffenheden zijn geheel afwezig. De film is te bekijken met Engelse, Franse en Spaanse ondertitels. Het betreft hier een fraai vormgegeven 2 DVD editie, waar het eerste glimmende schijfje naast de hoofdfilm ook nog de originele teaser, de officiële trailer, meer dan twaalf minuten aan outtakes en maar liefst drie (!) audiocommentaartracks (door cast & crew) herbergt. De tweede disc bevat naast een drietal uitgebreidere scènes (dikke 7 minuten), een viral nieuwsbericht (6 min.), de ludieke “Why’d You Jump Out of the God damn Bushes?!”-featurette (waarin voor enkele minuten de hele cast en crew zich lekker laat gaan met dé one-liner uit de film), meer dan twee uur en half aan productie materiaal. Naast een dikke driekwartier aan productieverhalen, verteld door een resem cast- en crewleden, is de 1u en 48 minuten durende documentaire “685 Miles to Wausau: The Making of Dead Weight” de kers op de taart voor de liefhebbers. Het beloop van dag één van idee, tot script, pre-productie, actuele opnames en post-productie worden open, eerlijk en informatief geïllustreerd uit de doeken gedaan door de twee regisseurs/schrijvers. Het geheel wordt verder aangedikt door getuigenissen en leuke anekdotes uit de mond van de hele cast, en de rest van de crew. Een parel van een DVD editie, en des te indrukwekkender als je weet dat ook deze professioneel ogende uitgave onafhankelijk wordt uitgegeven door de productiefirma’s van de twee regisseurs! Daar kunnen sommige van de majors nog een puntje aan zuigen.

Deze DVD ligt in een resem Amerikaanse ketens, maar voor de Benelux lezers (het betreft overigens een Region All release) en de rest van de wereld is Dead Weight beschikbaar via de online store van Head Trauma Productions.

Bekijk hieronder alvast de teaser:

Meer info omtrent de film: www.carryingdeadweight.com

Web Statistics