Predestination Blu-Ray review

Predestination Blu-Ray coverPredestination FILM *** / EXTRA’S ****

Regie: Spierig brothers (Daybreakers)

Met: Ethan Hawke, Sarah Snook, Noah Taylor

Speelduur: 97′

Haal deze verrassend ingetogen -maar ook tegenvallend trage- mindfuck in huis als je houdt van Minority Report, Looper en Inception.

Het verhaal: In het razend spannende tijdreis avontuur Predestination trotseren Ethan Hawke, Sarah Snook en Noah Taylor wisselende tijdlijnen en parallelle dimensies. We volgen verspreid over meerdere decennia, het verhaal van twee mensen die elkaar niet kennen (Hawke en Snook), maar wiens levens onlosmakelijk verbonden blijken te zijn met elkaar … . Voor meer informatie, ga naar de Facebook pagina van Sony Pictures Belgium.

2013_05_02 Predestination onset_0092.tif

Ons verdict: Hoewel ze de laatste jaren ook kwaliteitsfilms als Colombiana en The Raid distribueerden, verwacht je bij het logo van Stage 6 Films getrakteerd te worden op budgetbakken rip-off sequel bagger als Anaconda 3: Offspring, Starship Troopers 3: Marauder, of S.W.A.T.: Firefight. Laten we je meteen geruststellen, bij die laatste groep hoort Predestination resoluut niet bij. Dit is eigenlijk art-house cinema die werd vercommercialiseerd door een misleidend spannende trailer, een disc cover die thuishoort in het actiegenre en de relatief grote naam van Ethan Hawke op de affiche. Door dit alles hoop je een eigentijdse variant op Time Cop voorgeschoteld te krijgen, maar Predestination valt eigenlijk beter samen te vatten als een high concept acteursfilm waarin toch vooral gepraat wordt.

Daar is op zich niets mis mee, al is het altijd gevaarlijk om je film op te hangen aan één centraal -weinig geloofwaardig- concept, en een finale plottwist (die wij althans reeds in het eerste half uur zagen aankomen, red.). Blijft over, een dosis ‘celebrale’ SciFi met twee uitstekende acteurs in de hoofdrollen die het niveau van de meeste straight-to-disc releases weliswaar ruimschoots overstijgt, maar toch al te licht uitvalt tegen een recente klepper in het subgenre als Looper.

Predestination zelf mag dan eerder een huurbeurt waard zijn dan een aankoop. De Blu-Ray bevat ook nog een uitmuntende making-of die langer duurt dan de film zelf, en die je meer inzicht schenkt in de soms nogal complexe verhaallijnen uit de film.

Bekijk alvast de trailer van Predestination.