Cinema reviews: Copying Beethoven

Poster van Copying BeethovenCopying Beethoven**

Regie: Agnieszka Holland (The Wire, Cold Case***)

Met Ed Harris, Diane Kruger, Matthew Goode en Joe Anderson.

Speeltijd: 104′

Ga kijken als je hield van de mindere historische dramafilms zoals Elizabeth*.

Vergelijk prijzen van Copying Beethoven online op Kelkoo!

Het verhaal: De meestercomponist Ludwig von Beethoven komt in zijn laatste levensjaren in contact met de getalenteerde kopiiste Anna Holtz. Beethoven heeft hulp nodig voor zijn legendarische 9de Symphonie op tijd klaar te krijgen. De Weense academie stuurt Holtz die het werk met Beethoven ziet als een mooie opportuniteit. Toch blijkt hij in eerste fase niet zo opgezet te zijn met een vrouw die zijn werk kopieert.

hoofdrolspelers Ed Harris en Diane Kruger in Copying Beethoven

Ons verdict: Dit fictief verhaal van Beethoven over zijn laatste dagen vond ik persoonlijk maar pover. Niet omdat het een historische filmstuk over klassieke muziek is, want dat kan ik zeker pruimen als het goed is. Heel wat elementen ontbraken gewoon in deze film. De keuzes van de regisseur stoorde mij vooral het meeste. Waarom kiest zij juist dit deel van verval uit het leven van Beethoven? Waarom de romance tussen Beethoven en de fictieve kopiiste ensceneren? OK, het is wel eens leuk om stil te staan bij de arrogante persoon dat Beethoven wel was, maar verdienen zijn werken niet meer aandacht? Toch moet ik zeggen dat de film wel de hele tijd boeiend bleef, alhoewel zijn 9de Symfonie wel iets te lang werd verfilmd. Van de acteerprestatie van Ed Harris had ik eerlijk gezegd meer verwacht. Ze was niet slecht, maar goed zou ik ze zeker niet noemen. Ik vond de make-up en het kostuum van Harris een stuk impressionanter. Soms komt de film ook heel ongeloofwaardig over. Moeten we nu echt geloven dat Beethoven naar een afgestudeerde kopiiste zou luisteren? Zou hij begeleiding nodig hebben gehad bij het dirigeren van zijn 9de Symfonie?

Anyway, bekijk deze film eens op televisie als je in een historische mood bent, maar ik raad hem zeker niet aan. Onderaan kan je een interview met hoofdrolspeler Ed Harris bekijken.

2 thoughts on “Cinema reviews: Copying Beethoven”