Breach DVD review

Breach posterBreach****

Regie: Billie Ray (Shattered Glass***)

Met: Ryan Phillippe, Chris Cooper, Dennis Haysbert, Laura Linney

Speelduur: 105′

Bekijk hem als je houdt van de paranoia-thrillers uit de ’70s als Three Days of The Condor*****, All The President’s Men***** en recente opvolgers als The Good Shepherd*****.

Vergelijk prijzen van Breach online op Kelkoo!

Het verhaal: Eric O’Neill krijgt de kans om zeer snel carrière te maken binnen de FBI. Zijn opdracht: undercover gaan als assistent van de legendarische agent, Robert Hanssen, en zoveel mogelijk dirt verzamelen over hem. O’Neill ontdekt al gauw dat zijn opdracht ingewikkelder is dan ze op het eerste zicht lijkt … .

Ryan Phillippe en Chris Cooper in Breach

Ons verdict: Af en toe stoot je in de videotheek op een pareltje waarvanje denkt: “Hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit geen kans kreeg in de bioscoop?” Breach is er zo eentje. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de laatste maanden van de jacht op Robert Hanssen, een FBI agent die meer dan 20 jaar dodelijke geheimen doorverkocht aan de Russen. Hanssen wordt op subtiele wijze neergezet door de uitmuntende karakteracteur Chris Cooper, als een hoogst conservatief man die constant met zijn innerlijke demonen worstelt. Het is een acteerprestatie die zonder meer een oscarnominatie waard is. Ryan Phillippe evenaart Cooper bijna als Eric O’Neill, een jonge FBI agent die Hanssen uiteindelijk ten val bracht. Breach is geen hapklare brok. Het tempo ligt bijzonder laag en je moet echt tussen de regels lezen om ten volle te genieten van dit onderschat staaltje cinema. Regisseur Billie Ray brengt het fascinerende verhaal uiterst sober in beeld. Het gebrek aan overbodige franjes maakt dat je een diepgaand inzicht krijgt in de psychologische gedachtegangen van de getroubleerde protagonisten. Het is weinige films, waarvan je het einde op voorhand kent, gegeven om de gehele speelduur te intrigeren maar Breach slaagt hier wonderwel in. Wie zin heeft in een intelligente en volwassen spionagefilm weet dus wat gehuurd de komende weken.

Bekijk alvast de trailer:

One thought on “Breach DVD review”