Afterman II DVD review

Afterman II**1/2

Regie: Rob Van Eyck

Met: Jacques Verbist, Lindsay Bervoets, Frida Farrell, Stephane Dopagne

Speelduur: 86′

The Afterman versus Osama Bin Laden! Nu op DVD via Zeno Pictures.

Het verhaal: Anno 2012 – Bin Laden heeft zich als politiek vluchteling in Brussel gevestigd en is er met de nodige hand- en spandiensten opgeklommen tot President van Europa. Onder zijn beleid is Europa veranderd in een rechtse, fundamentalistische dictatuur. De grenzen zijn gesloten en worden zwaar bewaakt. Als de Afterman, verblijvend in Rusland, de onheilstijdingen uit zijn vaderland verneemt, besluit hij terug te keren naar zijn “roots”. Toevallig belandt hij bij een groep lesbische verzetsstrijders…

Ons verdict: Maar liefst twintig jaar na het internationale cultsucces van The Afterman (1985) kwam regisseur Rob Van Eyck dan toch op de proppen met de sequel Afterman II. En dat mijnheer Van Eyck nog steeds hét buitenbeentje is van het Belgische filmlandschap en zich niets aantrekt van politieke correctheid bewees hij met het verhaal rond niemand minder dan Al-Qaïda-opperhoofd Osama Bin Laden. De prent haalde zelfs de buitenlandse pers met de casting om de perfecte lookalike te vinden. Is de film goed? Tuurlijk niet. Toch niet als u op zoek bent naar Oscarwaardige acteerprestaties en diepgaande levensverhalen, vol hemeltergende dramatiek. Leuk is het allemaal wel! Het is wel geen post-apocalyptische seksparabel geworden zoals zijn voorganger, maar eerder een surrealistische en hallucinante kijk op de wereld na 11 september. Het scenario slaagt uiteraard nergens op en raakt vaak kant noch wal, maar qua opzet is het pure exploitatie zoals ze tijdens de gouden jaren zeventig gemaakt werden. Van geweld en knullige actiescènes, tot uiteraard een stevige portie borsten en billen. De bedenkelijke production values en het vaak tenenkrommende ‘acteer’werk geven Afterman II zelfs wat extra sfeer. Het is wel een plezier om te zien dat de prima Lindsay Bervoets (Loft, Final Move: Demon Games) zich toch wat staande probeert te houden naast the one and only Jacques Verbist (The Afterman, Parts of the Family) en B-film actrice Frida Farrell (Cyclops, Contract Killer). Kortom, de sequel op The Afterman is op zijn zachtst gezegd geen grote kunst, maar wel perfect voer voor de connaisseurs van fijnzinnige ‘so bad, it’s good’-cinema. Op naar Afterman III Rob!

De DVD: Het 1.33:1 letterboxed beeld is qua scherpte degelijk, met een voldoende afgewogen kleurenpalet. Soms is het beeld wat donker en grauw, maar dat draagt bij tot de algemene sfeer van de prent. De Dolby Digital 2.0-geluidstrack is wederom geen Hollywood kwaliteit, maar voldoet gezien het bronmateriaal. Er is gelukkig dit keer wel een interactief menu aanwezig, maar ondanks dit de zogenaamde “Bin Laden Edition” is blijven extra features geheel missing in action. Jammer!

Bekijk hieronder de officiële bioscooptrailer:

Met veel dank aan www.zenopictures.be. Klik op de voorgaande link om deze cultfilm te bestellen!