Haywire ***1/2

Regie: Steven Soderbergh (Ocean’s Eleven)

Met: Gina Carano, Ewan McGregor, Channing Tatum, Michael Fassbender, Michael Douglas, Antonio Banderas, Bill Paxton

Speeltijd: 90′

Ga kijken als je houdt van stevige actiethrillers met een moordwijf in de hoofdrol, zoals recent nog Colombiana en Salt.

Het verhaal: Geheim agente Mallory Kane komt terecht in een complex web van intriges, waarbij ze het doelwit wordt van haar opdrachtgevers. Ze gaat de strijd aan … .

Ons verdict: Sinds hij met de Ocean’s-trilogie van het box-office succes geproefd heeft, lijkt Steven Soderbergh er vooral alles aan te doen om dit niet meer te herhalen. Ondanks het feit dat hij steevast grote namen weet te casten zijn de meeste van zijn recente films grandioos geflopt. Soms was dit terecht, wie ooit geprobeerd heeft om het experimentele Che uit te zitten, weet waarover ik het heb, maar bijvoorbeeld zijn ode aan de klassieke zwart/wit cinema, The Good German, was en is uitstekend. Eind vorig jaar kwam er met Contagion een lichte kentering, deze volstrekt unieke visie op de rampenfilm deed het redelijk (toch voor zulk een deprimerend onderwerp), en met deze Haywire lijkt het er op dat Soderbergh eindelijk weer gewoon films wil maken voor zijn -en ons- plezier, en daar is hij ook grotendeels in geslaagd.

Let wel, dit is schaamteloze B-cinema, die zowat alle clichés van de spionagethriller op een hoopje gooit, maar dankzij de unieke touch van Soderbergh toch iets origineels wordt. Verwacht niet de epische grandeur van de laaste Mission Impossible, noch de hyperkinetische montage van Bourne- en (recente) Bondfilms. Nee Haywire volgt zijn eigen ritme, waarbij achtervolgingen soms minutenlang doorgaan (met een loungy (!) soundtrack op achtergrond), terwijl sommige verhaalelementen amper uitgewerkt worden. Of je daarmee kan leven, hangt van je persoonlijk smaak af, maar wij hebben zeker -met mate- genoten van Haywire.

De grootste troef van Haywire zit echter in de casting. De bekende namen presteren allemaal op niveau, hoe piepklein het rolletje van sommigen ook is. Wij herinneren ons vooral de bijdrages van Michael Fassbender en Douglas (heerlijk om die laatste nog eens op het witte doek te zien, red.). Maar de film valt of staat met de moedige protagoniste Gina Carano. Dat de MMA-heldin zou overtuigen in de strak geschoten actiescènes wist het kleinste kind. Verrassend genoeg presteert ze ook niet onaardig als dramatische actrice (voor zover dit mogelijk is in redelijk apatische film als deze, red.) in haar filmdebuut. Wij melden dan ook met trots de geboorte van een nieuwe actieheldin, die mits juiste filmkeuzes gerust de vrouwelijke evenknie van pakweg Jason Statham kan worden. Een tip aan de Hollywoodbonobo’s, cast beide in diezelfde film, spektakel verzekerd!

Bekijk alvast een korte featurette over Haywire.