Salt review

Salt ****

Regie: Philip Noyce (Clear and Present Danger ****)

Met: Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejoifor

Speelduur: 100′

Ga kijken als je houdt van de spionage-actie van Bourne, Bond en Bauer, en koude-oorlog-thrillers als No Way Out ****

Het verhaal: Een Russische overloper beschuldigt CIA-agent Evelyn Salt ervan voor de Russen te werken. Salt krijgt alle overheidsdiensten achter zich aan, en slaat op de vlucht met één missie: haar onschuld bewijzen … .

Ons verdict: Mannelijke filmspionnen zijn er bij de vleet, maar voor geheime agenten van de vrouwelijke kunne moeten we toch al iets dieper in ons geheugen tasten. Op Nikita (uit Luc Besson’s La Femme Nikita) en Charlie Baltimore (uit het geweldige The Long Kiss Goodnight) kunnen we er dan ook geen voor de geest halen. Dat is namelijk het voornaamste wat deze Salt te bieden heeft, een oerdegelijke spionage-actiethriller waarin de rol die gewoonlijk vervuld wordt door de James Bonds, Jason Bournes en Jack Bauers van deze wereld, wordt ingevuld door een spionne met de goddelijke ogen, lippen en jukbeenderen van Angelina Jolie. En het moet gezegd worden: Jolie vervult haar intense rol met verve. Salt is het zoveelste bewijs dat de Hollwoodster op haar best is wanneer ze ongegeneerd slechteriken omver mag schoppen, slaan en schieten (zie ook Wanted en Mr. & Mrs. Smith), en niet wanneer ze naar een Oscar hengelt in het zoveelste melodrama. Jolie krijgt bovendien stevig weerwerk van klasbakken als Schrieber en Ejoifor die het maximum puren uit hun vrij ééndimensionale personages. Regisseur Philip Noyce (zie ook het vergelijkbare Patriot Games) weet zeker hoe je een snedige actescène op poten zet, en die krijg je dan ook in overvloed in deze oerdegelijke actiethriller vol stoute Russen, ouderwets stuntwerk én knappe CGI, die boeit van begin tot eind. Kortom: Salt zal de filmgeschiedenis niet veranderen, maar is wel een aanrader zonder meer, en mits goeie cijfers aan de box-office, hét garandeerde begin van een gloednieuwe spionage-franchise met een knappe actieheldin waar wij graag meer van zien.

Bekijk alvast een kort interview met Angelina Jolie over haar stuntwerk in Salt: