Alien vs Predator Requiem review

Alien versus Predator Requiem posterAlien vs Predator 2: Requiem**

Regie: De gebroeder Strause

Met menig onbekende cast Steven Pasquale, Reiko Aylesworth, Kristen Hager, Johnny Lewis,…

Speeltijd: 86′

Ga kijken als je hield van Alien vs. Predator**.

Het verhaal: Een experiment om het Alien- en Predator-ras te kruisen, loopt grondig uit de hand. Het ruimteschip van de Predator stort neer op aarde en het Alienras begint zich al snel voort te planten. In de tussentijd wordt er een noodsignaal naar een andere Predator gestuurd om de situatie op aarde recht te zetten. Dit leidt weliswaar tot een oorlog tussen beide rassen met desastreuze gevolgen voor de mensen in het Amerikaanse dorpje Gunnison.De Predalien in Alien versus Predator 2 RequiemOns verdict: Op de officiële website van AVP-R staat te lezen dat de broers Strause met deze sequel graag terug wilden gaan naar de roots van beide cultklassiekers. Menig enthousiasteling zou bij deze uitleg al direct de volgende reactie hebben: EINDELIJK! Maar toen ik gisteren de film bekeek, denk ik dat beide regisseurs iets te lang in het Visual Effects team van Hollywood hebben gezeten en te weinig naar de vorige films hebben gezien. Het gevolg: AVP-R wordt de zoveelste mindloze Hollywood-entertainment movie die in de verste verte niet in de buurt komt van de originelen uit de jaren ’80. De 2de film trekt dus weer op niet veel. Ik zou er nog van hebben genoten als hij griezelig was, maar de CGI maakt de film teveel een computerspel waar je enkel om moet lachen. Toegegeven, af en toe raakt de film wel enige ethische grenspunten.

Wat is dat toch met het mengen van beide buitenaardse cultfiguren? Je ziet duidelijk dat het verwerken van beide beesten in één film stroef loopt, gewoon al omdat het zeer moeilijk is om als regisseur een band te creëren tussen de buitenaardse creaturen en het publiek. Wat maakt immers de vorige films heel goed buiten het introduceren van de monsters? Een sterke Sigourney Weaver en een impressionante Arnold Schwarzenegger. Met een imagoloze prutscast kom je dus niet ver, jongens! En waar is de overlevingsdrang gebleven van de surrealistische monsters van HR Giger (Alien) en Stan Winston (Predator)?

Bottom-line, het concept van Alien tegen Predator is uitstekend geschikt voor het game-medium, maar voor film is het volgens mij niet toegankelijk. Onderaan kan je een interview bekijken met één van de regisseurs van AVP-R:

5 thoughts on “Alien vs Predator Requiem review”

1. Ben schijnbaar één van de weinige, maar vond deze een heuse verbetering op het enorm slappe eerste AVP-deel.

2. Ik ben toch ook wel een beetje benieuwd. Vrienden van mij hebben hem in de bios gezien maar vonden het inderdaad ook tegenvallend…