The Thing 2011 Blu-ray review

The Thing 2011*1/2

Regie: Matthijs van Heijningen Jr.

Met: Mary Elizabeth Winstead, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Eric Christian Olsen, Joel Edgerton, Ulrich Thomsen

Speelduur: 103′

Afgrijselijke prequel op één van de beste horrorfilms aller tijden.

Het verhaal: Paleontologe Kate Lloyd (Mary Elizabeth Winstead) sluit zich aan bij een team Noorse wetenschappers die in het ijs van Antarctica een buitenaards ruimteschip hebben ontdekt. Aan boord van het schip bevindt zich een organisme dat bij de crash omkwam. Althans, zo lijkt het, want wanneer een experiment het wezen bevrijdt, moeten Kate en piloot Carter (Joel Edgerton) verhinderen dat het monster hen één voor één afslacht. Geen eenvoudige opdracht, want het schepsel kan perfect de vorm aannemen van elk wezen dat het besmet. Zo begint een genadeloze, paranoïde overlevingsstrijd…

Ons verdict: John Carpenter’s The Thing uit 1982 is een vreemd beestje. De film (zelf een remake van The Thing From Another World uit ’51) was bij zijn originele bioscooprelease een flop van jewelste. Nu wordt de film terecht gezien als één van dé beste en meest invloedrijke horrorfilms aller tijden. Het is ook één van die films die men non-stop blijft heruitbrengen op tig verschillende VHS, DVD en Blu-ray releases. Iemand moet daar blijkbaar goed aan verdienen, want enkele jaartjes geleden kondigde men plots een prequel aan op Carpenter’s The Thing. Vele fans dachten dat ze droomden! Dit was ooit ondenkbaar geacht. Hoe het ook zij, het project werd een realiteit in de handen van Nederlander Matthijs van Heijningen Jr.. Volgens mij nog steeds een vreemde keuze, zeker gezien zijn weinige filmervaring zelfs in zijn thuisland (ik reken geen commercials), maar dat even geheel terzijde. De eerste trailers en foto’s zagen er nog OK uit, maar toen uw dienaar dan eindelijk The Thing 2011 voor ogen kreeg was het gedaan met de pret. Zoals verwacht grijpt de nieuwe generatie cineasten sneller terug naar makkelijke (en behoorlijk gammele) CGI-effecten. U hebt mijn klaagzang van CGI versus latex/nepbloed waarschijnlijk al tot vervelens toe gelezen, maar deze nieuwe The Thing is het perfecte bewijs dat ze het er nooit zullen leren in Tinseltown. Ik bedoel, hoe kan het anders dat een dertig (!) jaar oude film er nog steeds beter en geloofwaardiger uitziet dan een film van vorig jaar?? Het origineel kon uiteraard ook buigen op een stevig blik karakteracteurs die hun sporen al verdient hadden. Terwijl de bekendste namen uit deze prequel Mary Elizabeth Winstead en Joel Edgerton zijn. Het acteerwerk is zo miserabel nog niet, maar van Heijningen Jr. opteert liever voor veel fake scares in plaats van ijzingwekkende paranoia. Er is zoals verwacht nergens veel spanning aanwezig en van de ongemakkelijke sfeer die het origineel zo rijk en tijdloos maken is al helemaal niets te bespeuren. Weinig verrassend waren de critici niet mals voor The Thing 2011 en zelfs wereldwijd geraakte de film niet uit de kosten. Het enige dat de film van de totale afgrond redt is het einde, dat mooi aansluit op het origineel. Kortom, een miskleun!

De Blu-ray: De 2.35:1 High Definition-print is haarscherp, met een goed detail en een prima contrast. De kleuren ogen realistisch en het bleefd blijft vrij van grain, edge-enhancement of andere toestanden. De Engelstalige DTS-Digital Surround 5.1 bevat voldoende richting, goed geplaatste geluidseffecten en genoeg dynamiek. De dialogen verzuipen nergens in het audiogeweld, en ruis of drop-outs zijn niet aan de orde. Extra’s zijn er ook aanwezig met op kop een audio commentaartrack, een featurette en een pakketje weggeknipte/alternatieve scènes.

De originele bioscooptrailer: