Cannes 2012: The Collection review

The Collection posterThe Collection****

Regie: Marcus Dunstan

Met: Josh Stewart, Emma Fitzpatrick, Christopher McDonald, Navi Rawat

Speelduur: 82′

Ambitieuze en uitzinnige sequel op het onderschatte The Collector.

Het verhaal: Arkin (Josh Stewart) is de enige overlevende van de seriemoordenaar, bekend als “The Collector”. Mijnheer Peters (Christopher McDonald) is wanhopig om zijn dochter terug te vinden en besluit om Arkin de chanteren…

The_Collection still

Ons verdict: The Collector werd in 2009 geruisloos uitgebracht en bracht wereldwijd amper 9 miljoen dollar op. Dat hield de makers echter niet tegen om een sequel te produceren in de vorm van deze The Collection. Waar het origineel duidelijk nog kon meesurfen op de bloederige golven van de Saw- en Hostelfranchises, verschijnt de sequel in een periode waar het publiek het wel gehad heeft met al de zogenaamde ‘torture porn’ films. Hoe het ook zij, het creatieve duo achter deze twee films (Marcus Dunstan en Patrick Melton, red.) wilde duidelijk dat dit de Aliens van deze horrorserie werd en lieten niets aan het toeval over. The Collector is zowel inhoudelijk, als technisch stukken grootser dan het origineel en de makers pakken al vanaf de opening uit met een episch bloedbad dat nog lang zal nazinderen. Nadien gaat het verhaal mooi verder waar de eerste ophield, terwijl tegelijk de mythologie van de moordenaar en Arkin (gespeeld door Josh Stewart) netjes wordt uitgebouwd. Het acteerwerk is meer dan behoorlijk en de regie van Dunstan is sinds de eerste film duidelijk meer standvastig geworden. Zo tovert de sympathieke cineast/schrijver een resem indrukwekkende shots uit zijn hoge hoed, en is het narratief en qua kader allemaal een stuk vloeiender dan The Collector. Ook zullen de ‘gorehounds’ onder ons het graag horen dat The Collection regelmatig uit zijn voegen barst van het bloed en ander fraais! Alle registers gaan meermaals open en deze prent bevat een resem originele kills, die je zullen schokken en laten lachen tegelijk. De speciale effecten zijn gelukkig heerlijk oldschool en overtuigen over de hele lijn. Ik sloeg overigens nog een praatje met Dunstan na de exclusieve vertoning en het is best grappig dat zo een bescheiden, vriendelijke man dergelijke cynische en bloederige prent afleverde! Concluderend: The Collection is op elk gebied de overtreffende trap op The Collector. Goorder, grootser en vlotter. Just the way I like it. Zeker een aanrader voor de horrorfans.

(N.v.d.r.: We zagen deze al op het Cannes Filmfestival 2012, maar kunnen door een embargo de recensie nu pas publiceren.)

Interesse gewerkt? Kijk hieronder voor de officiële trailer: