Black Sheep DVD review

Black Sheep DVD coverBlack Sheep***

Regie: Jonathan King

Met: Matt Chamberlain, Nathan Meister, Peter Feeney, Nick Fenton

Speelduur: 83 min.

Black Sheep is een hilarische splatterprent over moordende schapen. De uitgave van DFW is buiten de soms vreemde extra’s een prima product.

Vergelijk prijzen van Black Sheep online op Kelkoo!

Het verhaal: De familie Oldfield zwaait al meer dan honderd jaar de scepter over Glenolden, een enorme boerderij met maar liefst 50.000 schapen. Nu is de boerderij echter in handen gevallen van de gewiekste Angus Oldfield (Peter Feeney) die het tijd vindt om de familiezaak te moderniseren. Met enkele dubieuze wetenschappers start hij geheime experimenten in verband met genetische manipulati, met alle bloedige gevolgen van dien…

Ons verdict: Black Sheep is een onvervalste “partyflick” die ondergetekende voor het eerste ontdekte op het Brussels International Festival of the Fantastic Film. De horrorprent over moordende schapen – jawel dat leest U goed! – is eigenlijk een beetje te vergelijken met de Peter Jackson-meesterwerkjes Bad Taste en Braindead. De debuterende regisseur/schrijver Jonathan King – overigens net als Jackson afkomstig uit Nieuw-Zeeland(!) – schakelde alle grote middelen in om zijn origineel, doch behoorlijk onnozel verhaal op het grote zilveren scherm te brengen. De regisseur trommelde een cast bij elkaar die bestaat uit nobele onbekenden en Nieuw-Zeelandse televisiesterretjes, maar iedereen doet zijn ding meer dan behoorlijk. Het scenario is ondanks het onderwerp dik in orde, maar de film blinkt zoals verwacht vooral uit op het technische gebied. Het geheel barst van de sfeer en de knappe shots van de moordende schapen zijn fraai in beeld gebracht. Black Sheep speel zich af in het ongerepte Nieuw-Zeelandse landschap en dat zorgt bovendien voor een soort van episch gehalte. Ook de rest van deze horrorprent wordt vloeiend in beeld gebracht door de talentvolle Richard Bluck die niet verwonderlijk ook meewerkte aan de drie Lord Of The Rings-films. Black Sheep bevat gelukkig nergens een spoor van computereffecten en vergezeld van een schreeuwtje van opluchting konden we ontdekken dat de tovenaars van het beroemde WETA gretig teruggrepen naar de vertrouwde poppen, creativiteit, latex en nepbloed om alle vettigheid en prettigheid op een geloofwaardige manier te realiseren. De make-up ziet er over de hele lijn dan ook fantastisch uit. Jonathan King probeerde net als voorbeeld Peter Jackson eveneens een evenwichtig midden te vinden tussen sappige toestanden en snedige humor. Hoewel dat hem niet over de hele lijn gelukt is, kunnen we zijn poging toch prima smaken.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is bevredigend qua scherpte met een prima contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is eveneens dik in orde. De kleuren zijn op hun beurt helder en realistisch zonder van het scherm af te spatten. De gebruikte filmprint oogt proper en dramatische oneffenheden hebben we niet direct kunnen waarnemen. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm met voldoende dynamiek en spreiding. De heldere dialogen worden steevast verstaanbaar weergegeven via de centerspeaker en de muziek zorgt voor het nodige ruimtegevoel. De subwoofer doet eveneens een duit in het zakje en gaat goed door in het laag. Er is zoals gewoonlijk bij distributeur DFW een Engelse DTS-track toegevoegd en dat klinkt een tikkeltje beter in de hoge tonen, maar het verschil is weinig wereldschokkend. Ruis of storingen lijken niet aanwezig. Qua extra’s is er behoorlijk wat aanwezig, maar helaas zijn deze niet allemaal even informatief. De eerste dvd opent zoals gewoonlijk met een resem cross-promotional trailers, terwijl je voor de andere extra’s op het tweede schijfje moet wezen. Daar ontdekken we de typische DFW-extra’s zoals de bioscooptrailer, notities, wat B-Roll materiaal, een resem EPK-interviews met cast en crew, een nutteloze fotogalerie en daar bovenop de onnodige filmclips. Gelukkig zijn er ook échte features te vinden in de vorm van een vijftal weggeknipte scènes met optionele commentaar en de boeiende Making of-docu (32 min.). Hierin krijg je een idee hoe de film tot stand is gekomen dankzij het ruim aanwezige beeldmateriaal van achter de schermen en prachtige conceptart. Verder treffen we nog een clipje met bloopers aan en kan je de film nogmaals bekijken, maar dan vergezeld van een overigens optionele commentaartrack door regisseur King en Nathan Meister. Hoe onlogisch het ook is dat deze track niet op het eerste schijfje staat, toch brengen de twee heren voldoende informatie aan de oppervlakte. Tenslotte nog een handjevol promotionele trailers.

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

3 thoughts on “Black Sheep DVD review”

1. Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345