BIFFF 2013: Upside Down review

Upside-Down-posterUpside Down***1/2

Regie: Juan Solanas

Met: Kirsten Dunst, Jim Sturgess, Timothy Spall

Speelduur: 100′

Adembenemend mooi sprookje, dat misschien iets te ‘Disney’ zal zijn voor de meesten.

Het verhaal: Wat als je twee werelden boven elkaar had? De rijken wonen bovenaan, met de armen omgekeerd onder je. Dit is het originele uitgangspunt van Upside Down. Het is een verhaal van klassenstrijd, iets waar Adam (Jim Sturgess) zich niets van aantrekt. Hij krijgt warme gevoelens voor Eden (Kirtsen Dunst), een meisje uit de “upper” wereld. Maar dan loopt alles verschrikkelijk mis, en verliezen ze elkaar jaren uit het oog. Adam is echter vastbesloten om Eden terug voor zich te winnen, ondanks al het gevaar…

upside-down

Ons verdict: Terwijl het bloed en de ingewanden vaak lustig in het rond vliegen op het jaarlijkse Brussels International Festival of the Fantastic Film, krijgen gelukkig ook charmante films zoals deze Upside Down een kans. Terwijl Hollywood overspoelt wordt door ontelbare remakes, prequels en sequels bewijst de debuterende Juan Solanas dat originaliteit zeker nog niet dood of begraven is. Upside Down is een lief en fantasievol sprookje van twee mensen uit verschillende klassen, die elkaar toch vinden. In principe een basis concept dat in tig andere films al aan bod kwam, maar Solanas maakt er een verbluffend visueel schouwspel van, gebouwd op een even simpel als briljant concept. De casting is perfect, met Jim Sturgess én eindelijk nog eens Kirtsen Dunst, die beiden geslaagde vertolkingen afleveren. Het filmische koppel barst overigens ook van de chemie, zodat je als kijker gezwind mee gaat in het hele avontuur. Timothy Spall is zoals steeds erg goed, maar dit keer dan in een rol die je niet direct aan hem zou linken.

Upside Down is hier en daar misschien een beetje te zeemzoeterig en dit zal ongetwijfeld niet iedereen kunnen bekoren, maar mij stoorde het alvast niet. De prent heeft immers een vlot tempo, is spannend op de juiste momenten en is film- én verhaaltechnisch gewoon erg fraai in elkaar gestoken. De locaties en sets zijn bovendien spectaculair en het productie-design is erg knap, met veel oog voor detail. Kortom, mensen waarvoor het niet altijd bloed en geweld dient te zijn, en die nog een beetje geloven in de ware liefde zullen genieten van deze Upside Down.

Bekijk hieronder alvast de originele bioscooptrailer: