Community seizoen 1 en 2 DVD review

Community S1 DVD coverCommunity ****

Producent: Dan Harmon (The Sarah Silverman Program)

Met: Joel McHale, Danny Pudi, Alison Brie, Chevy Chase, Ken Jeong

Speelduur: 49′ afleveringen van iets meer dan ’20

Haal de meest onderschatte sitcom van de voorbije 5 jaar nu in huis op DVD.

Het verhaal: Gladde prater en ex-advocaat Jeff Winger moet nog heel veel leren en om dat te voorkomen gaat hij naar Greendale Community College. Helaas voor Jeff is hij daar niet het enige buitenbeentje. Maar vreemd genoeg zoekt dat soort mensen elkaar altijd op. Het eerste wat ze doen is de nep-studiegroep veranderen in een echte studiegroep. Wat volgt is een bizar jaar, met Mexicaans Halloween, de Travo Dans, slechte trips, geweldige debatten, dronken telefoongesprekken, voedselgevechten, epische paintball-oorlogen en sinistere kipvingerscomplotten. Naarmate het jaar vordert wordt de groep steeds hechter, bijna een familie. En dat is iets wat Jeff nooit echt wilde, maar wat hij wel hard nodig heeft … .

Chevy Chase in CommunityOns verdict: Alhoewel het er weerkundig niet altijd aan te voelen is geweest, is de zomer nu al enkele weken in volle zwang. Wie dezer dagen niet doorbrengt in één of ander zonnig oord, zal het vast gemerkt hebben op zijn televisie. Er is werkelijk geen bal op tv, zelfs geen voetbal. Om de onafwendbare regenachtige avonden (hey, dit is en blijft België, red.) toch enigszins op te leuken, hebben wij een geweldige kijktip, Community, zowat de meest onderschatte sitcom van de voorbije 5 jaar.

Op het eerste zicht lijkt Community de zoveelste studentikoze ongein, maar deze reeks is zoveel meer dan dat. Net als die andere cultreeks Arrested Development, speelt Community met de conventies van het genre, en de strikte censuur op de Amerikaanse netwerken. Community is het soort reeks die er optimaal bij gebaat is om ze marathon-gewijs te bekijken op DVD als je er ten volle van wil genieten. Aflevering na aflevering zit tjokvol dubbele bodems, en verwijzingen naar bekende films en andere tv reeksen. De getalenteerde cast (met op kop oude rot Chevy Chase die een geweldige comeback maakt, red. ) leeft zich uit in de meest uitzinnige scenario’s neergepend door showrunner Dan Harmon en zijn schrijversteam. Er gebeurt te veel om op te noemen in de eerste twee seizoenen van Community, maar de uitschieters zijn revelatie Danny Pudi (Abed) die gaat lopen met elke scène waarin hij voorkomt, en de sublieme paintball-afleveringen in een regie van Justin Lin (Fast & Furious 3 – 7).

Community is verplichte kost voor wie humor meer moet zijn dan lauw opgewarmde kost. Op de DVDs vind je de ongecensureerde versies van enkele afleveringen, hilarische bloopers en een vrachtlading aan featurettes. Als je deze zomer slechts een tv reeks op DVD koopt, laat het dan deze zijn.

Bekijk alvast de trailers voor seizoen 1 en 2 van Community.