Het Vonnis review

het vonnis posterHet Vonnis ****

Regie: Jan Verheyen (Dossier K)

Met: Koen De Bouw, Johan Leysen, Jappe Claes, Veerle Baetens, Jo De Meyere

Speelduur: 110′

Ga kijken als je houdt van een uitstekend geschreven en nog beter geacteerde gedegen rechtbankthriller.

Het verhaal: Wanneer de vrouw en het kind van Luc Segers om het leven komen in roofoverval, en bovendien de dader vrijkomt door een procedurefout, slaan bij Segers de stoppen door. Hij neemt het recht in eigen handen met alle juridische gevolgen van dien … .

koen de bouw in het vonnisOns verdict: Wanneer het om films van “die commerciële hoer” Jan Verheyen gaat, is van enige objectiviteit zelden sprake in het veelal vileine oordeel van een groot aantal van de zichzelf-veel-te-serieus-nemende vaderlandse filmjournalisten. Maar zelfs die categorie van onze collega’s moest toegeven dat Het Vonnis ijzersterke cinema is. En wij gaan nog stapje verder. Het Vonnis is wellicht één van de strafste Vlaamse films ooit gemaakt (samen met het onverwoestbare Daens, De Zaak Alzheimer, Dossier K en Loft, red.) en met voorspong bij het beste dat Verheyen ooit gedraaid heeft.

Voor de verandering schreef Jan Verheyen overigens het knappe scenario helemaal zelf. Hij vertrok daarbij van twee peilers: Ten eerste z’n hoogstpersoonlijke verontwaardiging over zware misdadigers die vrijkomen door procedurefouten, en ten tweede z’n voorliefde voor een -ook in het hedendaagse Hollywood- ietwat vergeten genre, de rechtbankthriller. De eerste peiler zorgt ervoor dat de mening van Verhyen in dit maatschappelijk thema duidelijk naar voren komt. Maar anders dan bij sommige andere Vlaamse regisseurs (ja we hebben het over jou Nic Balthasar, red.) wordt de boodschap er niet ingeramd, en krijgt het verhaal voorrang op de moraal.

Verheyen liet zich volledig gaan en integreerde enkele -overduidelijk op grote Amerikaanse voorbeelden gëinspireerde- verplichte elementen van het genre in dit -ietwat voorspelbare- maar nooit saai, noch ongeloofwaardig, verhaal van een gewone man die het opneemt tegen een onrechtvaardig systeem. Het Vonnis kan naast een internationaal ogende look en fantastische dialogen bovenal bogen op de crème de la crème van de Vlaamse acteursgilde. Met op kop een Oscarwaardige Koen De Bouw die werkelijk van de eerste tot de laatste moment overtuigt als de moegetergde protagonist. Alle lof ook voor Johan Leysen die met z’n gegroefde karakterkop en doorleefde theaterstem eventjes toont waarom hij (na Matthias Schoenaerts, red.) internationaal wellicht de meest gerenomeerde Vlaamse acteur is.

Het Vonnis is nu al goed op weg om een blockbuster van formaat te worden op Vlaamse bodem. Doe er gerust nog een schepje bovenop en ga deze film bekijken waar hij resoluut thuishoort, in de bioscoop. Je zal het je niet beklagen.

Bekijk alvast een klein verslag over Het Vonnis uit het ATV nieuws.