Happy Together DVD review

CoverHappy Together ***

Regie: Geoffrey Enthoven

Met: Ben Van Ostade, Bien De Moor, Sandrine André, Kürt Rogiers, Eddy Vereycken

Speelduur: 90 min.

Prima Vlaamse thriller uit de geprezen Faits Divers-reeks, met sublieme opbouw en een compromisloos einde!

Vergelijk prijzen van Happy Together online op Kelkoo!

Het verhaal: Martin (Ben Van Ostade) en Eline (Bien De Moor), een welgesteld koppel met twee knappe kinderen, staan op het punt een vakantiehuis te kopen in Toscane. Maar net nadat ze het contract hebben ondertekend, blijkt de filiaalhouder van Martins bank er met een deel van hun centen vandoor te zijn. Dit incident brengt echter een reeks tegenslagen op gang die het perfect gelukkig ogend gezin doen wankelen. Zijn ze het gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden? Of zijn ze het resultaat van de keer op keer verkeerde beslissingen van één man die kost wat kost zijn status wil behouden? In zijn pogingen zijn gezin en zichzelf te vrijwaren, raakt Martin langzaamaan meer en meer verstrikt in een net van leugens en bedrog. Een oplossing lijkt heel ver af… Of net niet?

Ons verdict: Geoffrey Enthoven bewees al met Les Enfants de l’amour (2002) en natuurlijk het fel geprezen Vidange Perdue (2006) dat hij goed met drama en tragiek overweg kan. Met Happy Together, naar een scenario van Jaak Boon die zijn inspiratie haalde van een krantenartikel, bewijst de filmmaker opnieuw dat hij een getraind oog heeft om de mindere kanten van het leven om te zetten in een boeiende en meeslepende film. Ben Van Ostade, welke vooral bekend is van televisie, is prima in zijn eerste hoofdrol in een langspeelfilm en hij wordt bijgestaan door de straf acterende beauty Bien De Moor. In de bijrollen herkent u zoals gewoonlijk een boel bekende koppen uit het Vlaamse film- en televisiewereldje, zoals daar zijn Kürt Rogiers, Chris Lomme, Sandrine André en Eddy Vereycken. Ook hier wordt er oprecht en realistisch spel geleverd, zodat je geboeid blijft kijken naar de toch eerder traag opgebouwde film. Dat dit een minpnt is of niet hangt af van uw persoonlijke smaak en de hoeveelheid u naar MTV kijkt, maar door de prima regie van Enthoven en het realistische acteren leeft je sowieso mee met het gezin van Ben. Het is overigens nét door het ontegensprekelijke talent in het geduldig vertellen van emotionele en tragische verhalen van Enthoven, dat de dramatische en behoorlijk schokkende climax aankomt als een slag van de hamer. Happy Together is dan ook opnieuw het bewijs dat we hier bij ons wel wat meer in onze mars hebben dan Urbanus-komedies en andere Boerenpsalmen. Een kijktip!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld ziet er goed uit, met realistisch ogende kleuren en een voldoende scherpte. Contrast en detail zijn eveneens bevredigend en het beeld oogt verder proper. De Vlaamse Dolby Digital 5.1-track klinkt meer dan behoorlijk voor dit soort van film, met heldere en steevast verstaanbare dialogen die netjes uit de centerspeaker komen. Qua dynamiek is er weinig te beleven, maar het spoor is vrij van storingen en andere oneffenheden. Buiten een mooie slipcase, bevat het schijfje de originele bioscooptrailer en twee setreportages die gemaakt werden voor betaalzender Prime. Als laatste zijn er nog een handjevol promotionele trailers te bekijken van andere Vlaamse filmpjes.