Unearthed DVD review

CoverUnearthed ***

Regie: Matthew Leutwyler

Met: Emmanuelle Vaugier, Luke Goss, Charlie Murphy, M.C. Gainey

Speelduur: 90 min.

Behoorlijk horrorfilmpje in de stijl van The Deadly Spawn, The Blob, Slither en Feast.

Vergelijk prijzen van Unearthed online op Kelkoo!

Het verhaal: Diep in de woestijn van New Mexico zoekt de sluwe archeoloog Kale (Luke Goss) naar antwoorden voor een eeuwenoud mysterie: hoe kon een stam indianen van de aardbodem verdwijnen, zonder een spoor achter te laten? Tijdens zijn zoektocht wekt Kale per ongeluk een eeuwenoud, mytisch monster. Het duurt niet lang voor dieren en mensen op raadselaachtige wijze verdwijnen. De plaatselijke sheriff Annie Flynn (Emmanuelle Vaugier) onderzoekt de verdwijningen en komt al snel tot de conslusie dat er iets enorm gevaarlijk in de duisterins schuilt… Onder leiding van de sheriff proberen de plaatselijke bewoners zichzelf te beschermen tegen het kwaad. De nacht valt, maar wie zal overleven?

Ons verdict: Per jaar belanden er letterlijk ontelbare direct-to-dvd producties in de videotheken. Meestal gaat het om goedkope brol, die zelfs af en toe de benaming ‘film’ niet eens waard zijn. Het is dan ook leuk om te ontdekken dat er effectief nog filmmakers hun best doen om van film iets te maken ongeacht deze al dan niet in de bioscopen zal worden gedraaid. Hoewel Unearthed verre van een robuuste diamant is, wordt het vanaf de knappe openingcredits duidelijk dat regisseur Matthew Leutwyler (Dead & Breakfast) niets aan het toeval zal overlaten en alles uit de kan wil halen. De film is vakkundig genoeg ingeblikt en je hebt nergens echt het idee dat deze film speciaal voor de videomarkt geschreven en geproduceerd werd. Hoewel het verhaal soms een beetje rommelig verteld wordt blijf je geboeid kijken. Unearthed kan buigen over een prima genrecast met Emmanuelle Vaugier uit Saw II, ex-Bros Luke Goss, die al eerder opviel in de sequels Blade II en Hellboy II: The Golden Army en M.C. Gainey uit onder andere de televieserie “Lost”. Hoewel tegenwoordig veel goedkope horrorfilms gebruik maken van doorzichtige visuele effecten, kiest de regisseur voor de klassieke aanpak van sappige makeupeffecten. Hier en daar duikt er een uit énen en nullen opgetrokken creatuur in beeld, maar dat vergeven we hem door de gezonde hoeveelheid bloed en andere vettigheid. Geen grote kunst, maar Unearthed is zeker een prima huurtip voor op een regenachtige vrijdagavond.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is scherp, met een goed contrast en schaduwdetail. De zwarte tinten zijn solide en ook de rest van de kleuren ogen realistisch. De gebruikte filmprint is vrij van vuiltjes en andere oneffenheden. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een goede spreiding en steevast verstaanbare dialogen uit de centerspeaker. Op het gebied van extra’s is het echter kinkloppen, aangezien er zelfs geen promotietrailers aanwezig zijn.