Storm Warning DVD review

Storm Warning CoverStorm Warning ***

Regie: Jamie Blanks

Met: Nadia Farès, John Brumpton, Robert Taylor, David Lyons, Matthew Wilkinson

Speelduur: 81 min.

Clichérijke doch heerlijk bloederige en goed gemaakte horrorfilm van de maker van Urban Legend en Valentine.

Vergelijk prijzen van Storm Warning op DVD bij Kelkoo!

Het verhaal: Rob (Robert Taylor) en Pia (Nadia Farès) hebben op een welverdiende vakantie een bootje gehuurd. Ze varen uren en wanneer opeens een woeste storm de kop opsteekt is het koppel genoodzaakt te gaan schuilen in een bouwvallig huisje in het nabijgelegen moeras. Dan duiken ineens de eigenaars op: een vader (John Brumpton) en zijn twee psychopatische zonen Jimmy (David Lyons) en Brett (Matthew Wilkinson). De drie sadisten nemen Rob en Pia gevangen en onderwerpen hen aan een reeks gruwelijke vernederingen en folteringen. Wanneer ze in de gaten krijgen dat de psychopaten hen nooit zullen laten gaan, beseft Pia dat ze tot het uiterste zullen moeten gaan om ooit nog levend weg te komen…

Ons verdict: Jamie Blanks maakte eind jaren negentig een naam voor zichzelf in het horrorgenre met het behoorlijk succesvolle Urban Legend (’98). Enkele jaren later wilde hij dat kunstje nog eens lichtjes overdoen met het platte Valentine (’01). De slasherfilm flopte echter en het genre was op sterven na dood, en daarmee eveneens de carrière van de Australische filmmaker. In 2007 liet de man echter terug van zich horen met de onafhankelijk gedraaide horrorprent Storm Warning. En het lijkt net dat Blanks niet alleen verbeterd is met de jaren, daarbovenop is de man dubbel zo creatief wanneer er geen miljoenen dollars mee gemoeid zijn! Niet alleen is Storm Warning een goed gemaakte horrorfilm, de film is bovendien boeiend en geloofwaardig geacteerd door de gehele cast. Blanks houdt de teugels strak in handen en kiest voor een rustige opbouw, om dan in de tweede helft alle remmen los te laten. Het verhaal van Storm Warning heb je ondertussen wel al honderduizend keer gezien (denk The Texas Chainsaw Massacre), maar dat brengt Blanks mooi in evenwicht met zijn solide regie, voldoende spanning en suspens en enkele uitermate bloederige scènes. Ongeacht het lage budget ziet alles er realistisch, dreigend en sfeervol uit. Voor de die bewuste ‘blood & guts’-sequenties opteerde Blank en co voor de heerlijk klassieke rubber en makeup, terwijl computereffecten werden gebruikt om alles iets epischer te maken. Graag meer van dit Blanks!

De DVD: Het anamorfische 1.78:1-beeld ziet er prima uit, met een bevredigende scherpte en een goed contrast. De zwarte tinten zijn solide en ook de overige kleuren ogen natuurlijk. Vuiltjes of beschadigingen zijn gelukkig niet aanwezig. Op het gebied van geluid maakte DFW een vreemde keuze: énkel en alleen een Engelse Dolby Digital 2.0-track. Deze track klinkt zeker en vast zuiver, met verstaanbare dialogen en goed klinkende muziek. Maar je mist het levendige, de extra punch en ambiance die een 5.1-spoor toch heeft. Ook op het gebied van extra’s is er niets te beleven. Wel noemenswaardig is de mooie glossy sleeve, waarin de keepcase huist. Maar toch deze hadden we gerust willen ruilen voor een dynamische meerkanaalstrack en/of wat extra’s.