Linkeroever DVD review

Linkeroever DVD coverLinkeroever ****

Regie: Pieter Van Hees

Met: Eline Kuppens, Matthias Schoenaerts, Sien Eggers, Marilou Mermans

Speelduur: 101 min.

Originele en erg bevreemdende Vlaamse horrorthriller, in de stijl van Rosemary’s Baby en The Wicker Man.

Vergelijk prijzen van Linkeroever bij Kelkoo!

Het verhaal: Wanneer Marie (Eline Kuppens), een in zichzelf gekeerde jonge atlete, instort en verplicht moet rusten, trekt ze in bij haar nieuw liefje Bobby (Matthias Schoenaerts) in een appartement op Linkeroever. Marie vindt veel troost in hun passionele relatie. Tot ze ontdekt dat de vorige huurster onder vreemde omstandigheden spoorloos verdwenen is. Ze begint te twijfelen of ze Bobby wel helemaal kan vertrouwen en ervaart Linkeroever steeds meer als een nachtmerrie. Langzaam verliest Marie haar grip op de realiteit. Ze trekt samen met Dirk, de vriend van de verdwenen huurster, op onderzoek. Maar dan ontdekt ze de gruwelijke waarheid…

Ons verdict: 2008 was een geweldig jaar voor de Vlaamse film! Er zijn niet alleen enorm veel Vlaamse film uitgebracht in de bioscopen, daarbovenop breekt Loft alle records en kregen we dit jaar een onvervalste genrefilm op het grote scherm. Ondergetekende is een erg groot horrorliefhebber, een genre dat buiten Jan Verheyen’s Alias in de mainstream Vlaamse cinema weinig tot niet beoefend werd. Een absolute zonde, en dat moet ook Pieter Van Hees danig dwars gezeten hebben! De jonge cineast, die al enkele jaren furore maakte op diverse filmfestivals met kortfilms als Black XXX-Mas (’99), kwam namelijk dit jaar op de proppen met Linkeroever. Hoewel de film geproduceerd werd in het kader van de tweede reeks “Faits Divers”-films, is het geen veredelde televisiefilm. Ondanks dat Van Hees moest werken met een laag budget, komt de film heel filmisch over dankzij de dynamische regie, de geweldige locaties en het uitstekende acteerwerk. Linkeroever ademt een enorm bevreemdende sfeer uit, die enkel maar versterkt wordt door de goed gekozen soundtrack en enkele hallucinante beelden. Qua sfeer deed de film ons soms denken aan Roman Polanski’s Rosemary’s Baby (’68) en The Wicker Man (’73), maar er zijn ook invloeden te ontdekken van de hedendaagse “J-horror”-boom. Eline Kuppens is in een absolute revelatie in rol die weinig Vlaamse actrices zouden aandurven! Ze is zo ongelofelijk natuurlijk, zo echt en breekbaar dat je écht niet anders kan dan met haar meeleven. Dit maakt de film spannend en boeiend tot het einde. Matthias Schoenaerts is op zijn beurt eveneens erg straf en heeft iets dreigends over zich, terwijl je toch twijfelt over zijn bedoelingen. Ook de rest van cast is uitstekend. De Antwerpse locatie is overigens bijna een personage op zich en Van Hees gebruikt de Linkeroever zo dat deze plaats tegen het einde bijna echt angst inboezemt! De setaankleding is erg goed, met enkele geloofwardige make-upeffecten. Het einde is verrassend en zit goed in elkaar, zo goed zelfs dat we gedurende heel de aftiteling lekker bleven nazinderen. Vlaamse genrecinema met internationale allure! We zijn razend benieuwd wat Van Hees gaat presteren met Dirty Mind, een heuse actiefilm vol explosies en spectaculair stuntwerk. Wie had dat enkele jaren geleden allemaal durven dromen?

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is scherp, met een goed contrast en prima schaduwdetail. Het zwartniveau is solide en de diepte van het beeld is uitstekend. De kleuren zijn helder en ogen natuurlijk. De gebruikte filmprint is vrij van beschadigingen en vuiltjes, maar ook andere oneffenheden blijven mooi binnen de perken. De Vlaamse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een mooie dynamiek en goede plaatsing van de aanwezige geluidseffecten. De muziek komt goed tot zijn recht en de zuivere, steevast verstaanbare dialogen komen netjes uit de middenste speaker. Ruis of andere storingen zijn niet aan de orde. De eveneens aanwezige Vlaamse Dolby Surround 2.0-track klinkt eveneens prima. Op het gebied van extra’s stelt de DVD-uitgave helaas een beetje teleur. Zo is er de originele bioscooptrailer en twee kleine nieuwsitems. Een resem promotionele trailers sluit het geheel af, maar een audiocommentaar had zeker een mooie toevoeging geweest! De DVD zit in een stevige keepcase, met daarrond een mooie glossy kartonnen sleeve. Een verzorgde uitgave van Bridge, die een absolute must is voor de liefhebbers van de betere – al dan niet Vlaamse – (horror)film!

Bekijk hier alvast de briljante trailer: