The Signal DVD review

The Signal DVD coverThe Signal ****

Regie: David Bruckner, Jacob Gentry, Dan Bush

Met: Anessa Ramsey, AJ Bowen, Justin Welborn, Scott Poythress, Cheri Christian

Met: 99 min.

The Signal is een hoogst originele horrorfilm die weinig hoop laat voor de mensheid. De DVD van A-Film heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit!

Vergelijk prijzen van The Signal bij Kelkoo!

Het verhaal: Mya Denton (Anessa Ramsey) is getrouwd, maar heeft een buitenechtelijke relatie met Ben Capstone (Justin Welborn. Wanneer ze na een passionele nacht met haar minnaar terug naar huis gaat, ontdekt ze dat haar man Lewis (AJ Bowen) enorm vreemd doet na het bekijken van een bizarre uitzending op televisie. Wanneer ze op de vlucht slaat, ontdekt Mya echter dat heel de buurt gek lijkt te zijn geworden. Mensen vallen elkaar zonder enige aanwijsbare reden aan en al snel kleuren de straten van Terminus rood van het bloed…

Ons verdict: We leven in bijzonder donkere tijden. De aarde warmt op, terrorrisme en extremisme leven als nooit tevoren op, denk daar nog de economische onzekerheid bij en als kers op de taart zorgt de politiek voor meer problemen dan oplossingen. Dit laat net als in de jaren zeventig een duidelijke sombere stempel na op het medium ‘film’ en ook The Signal is geen vrolijk filmpje. Deze origineel opgezette, maar grimmige en sombere horrorfilm lijkt op het eerste zicht een doorslag van 28 Days Later, maar is in realiteit een verfrissende en ontnuchterende kijk op onze geschifte en overgewelddadige maatschappij. Met subtiele en enkele minder subtiele scènes laten de drie debuterende filmmakers zien hoe egoïstisch we allemaal zijn… Hoe weinig we nodig hebben om geweld te gebruiken tegen een medemens en natuurlijk gewoon hoe ziek en krankzinnig de mensheid is. De film start als een grindhouse exploitation/horrorfilm en splitst zich dan op in drie verschillende transmissions, elk ingeblikt door een andere regisseur mét elk een eigen stijl. The Signal heeft zoals eerder aangehaald een bevreemdende, donkere sfeer en is bij momenten erg gewelddadig, maar hij bevat bijvoorbeeld ook absurde humor. Ondanks het lage budget geloof je toch dat het probleem zich uitstrekt over een grote oppervlakte en dit komt de spanning en intensiteit enkel maar ten goede. De acteerprestaties van de onbekende cast zijn meer dan behoorlijk en het geheel is vakkundig ingeblikt, met een snedige vertelstijl. De prent gaat goed vooruit en het prima scenario – geschreven door de drie talentvolle cineasten – laat ruimte voor een eigen interpretatie. Bovendien doen de makers hun uiterste best om de gemakkelijke en platgereden clichés van het griezelgenre te vermijden. Tegen het einde rijdt de film zich wel wat vast in zijn eigen doolhof, maar dat neemt niet weg dat The Signal een hoogst originele en goed gemaakte horrorfilm is.

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld heeft een prima scherpte, met een bevredigend contrast en schaduwniveau. Het zwartniveau is eveneens dik in orde. De over het algemeen sombere kleuren zien er goed uit en bieden een realistische aanblik. Het beeld is proper, met als enige klacht hier en daar wat filmgrain en wat ruis in een enkel e scène. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm en helder, met goed verstaanbare dialogen die netjes uit de centerspeaker komen. De muziek komt mooi tot haar recht en zorgt voor wat ruimte, terwijl de subwoofer hier en daar de actie wat onderlijnt. Ruis en/of dramatische storingen hebben we niet waargenomen. Op het gebied van extra’s moeten we het echter wel alleen stellen met de originele bioscooptrailer en een resem promotionele trailers van andere soortgelijke films die zijn verschenen bij distributeur A-Film.